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The contrast between duration and measurement in Western civilization’s paradox of time is analyzed in light of Henri Bergson’s standpoint (duration understood as flow) and Galileo, Descartes and Newton’s perspective (time as measured by science).
The study of duration and measurement makes it possible to transform the paradox of time into a device for research into school order.
The main question is: What meanings of school order and discipline does the paradox of time as a device allow us to construct in History understood as a school subject? Qualitative-quantitative research of documents and bibliography and an analysis of emerging contents are done under the premise: The device of the paradox of time in History as a school subject allows us to determine that discipline constitutes the crux of school order.
The Curricular Framework of Chilean Concertación governments, their History study programs and school texts are researched, with the help of a tool box in the Foucaultian sense, and Diltheyan hermeneutics.
Evidence is found that discipline constitutes the essence of schooling in the abovementioned National Curricular Framework. Its normalization function consists in adjusting school order to the dominant neo-liberal social order. For this purpose, it deploys a set of devices that combine to maximize its disciplinary power and structure an ordered regulating school machine. Measurement is the main disciplinary device of school order. Accordingly, a system of explicit and symbolic dominant norms that shapes school order as an institutional order based upon discipline, is generated.Se analiza la contraposición entre duración y medición en la paradoja del tiempo de la Civilización Occidental. A la luz de los planteamientos de Henri Bergson (la duración entendida como flujo) y Galileo, Descartes y Newton (la medición como orden científico y el tiempo medido).
El estudio de duración y medición, permite transformar la paradoja del tiempo en un dispositivo, para indagar en el orden escolar.
La pregunta principal es, ¿Qué significados sobre el orden escolar y su disciplina permite construir la paradoja del tiempo, concebida como un dispositivo, en la historia como asignatura escolar? Bajo la premisa: El dispositivo de la paradoja del tiempo en la historia como asignatura escolar, permite determinar que la disciplina constituye el eje del orden escolar, se realiza una investigación cualicuantitativa, mediante una investigación documental bibliográfica y un análisis de contenido emergente.
Premunidos de una caja de herramientas, en el sentido foucaultiano, y de la señalada técnica hermenéutica, de inspiración diltheyana, se indaga en el Marco Curricular chileno de los Gobiernos de la Concertación, en su currículum prescrito, programas de estudio y textos escolares.
Se descubre que la disciplina, constituye la quintaesencia de la escolarización en ese Marco Curricular Nacional. Su función de normalización consiste en ajustar el orden escolar al orden social dominante, el neoliberal. Para ello, despliega un conjunto de dispositivos, que se acoplan unos a otros, maximizando su poder disciplinario y conformando una máquina escolar ordenada y ordenadora. La medición constituye el principal dispositivo disciplinario del orden escolar. Se genera así, un sistema de normas dominantes, explícitas y simbólicas, que conforman ese orden escolar, como un orden institucional fundado en la disciplina.
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