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At present, Colombia can be defined as s Welfare State. However, it is in an historical situation which puts it in a low moral frame. The only way to overcome this situation is through education, but education conceived in its more comprehensive sense. Its legislation demands it, but its Postponed Modernity does not grant for that kind of education to take place. This is the reason why the Colombian education system needs an analysis from a Modern philosophical perspective, as the civic ethics or “ethic of minima” by Adela Cortina. The guiding question was: ¿Does the Colombian formal education system offers the necessary and adequate conditions to implement an education towards autonomy? This question gave rise to following hypothesis: Although operating under a Modern legal conception, Colombia does not have the adequate conditions to implement an education towards autonomy. To carry out the analysis, the body of the work was divided in three chapters: the first one gives an account of Colombian history from a moral-ethical perspective (The Colombian educational reality in context). The second chapter proposes, from a pedagogical perspective, the possibility of reaching an education for autonomy (Education for autonomy under a pedagogical analysis). The third chapter suggests the strengthening of the elements needed for a civic ethics (Analysis of the Colombian culture and educational legislation from the “civic ethics of minima” perspective). Such a strengthening is given by analysing the Colombian culture and educational legislation, aiming at elaborating a proposal that allows the development of the civic ethics values, under pedagogical postulates and respecting the current legal framework and culture. This academic exercise took to multiple conclusions, both general and particular, which offer the possibility of establishing which are the adequate conditions needed to implement an education for autonomy.Colombia se define actualmente como un Estado Social de Derecho. Sin embargo atraviesa por un momento histórico que lo sitúa en un bajo quicio moral. Tal situación debe ser remediada desde la educación, comprendida en su sentido más amplio. La legislación así lo exige, pero su Modernidad Postergada no ofrece las garantías necesarias para que esa educación se brinde. Esta es la razón para hacerle un análisis al sistema educativo colombiano desde un planteamiento filosófico Moderno, como lo es la ética cívica o ética de mínimos de Adela Cortina. El cuestionamiento guía fue ¿Tiene Colombia, en su sistema formal de educación, condiciones adecuadas para llevar a cabo una educación para la autonomía? Tal cuestionamiento dio pie a establecer la siguiente hipótesis: Colombia, aún bajo un planteamiento legal Moderno, no posee las condiciones adecuadas para llevar a cabo una educación para la autonomía. Para la realización del análisis se dividió el cuerpo de la obra en tres capítulos: el primero, Contexto de la realidad educativa colombiana, hace una mirada ético-moral a la historia colombiana. El segundo, La educación para la autonomía situada en un análisis de las pedagogías, plantea, desde la pedagogía, la posibilidad de tener las condiciones de una educación para la autonomía El tercero, La cultura y la legislación educativa colombianas analizadas desde los mínimos de una ética cívica, propone el afianzamiento de los valores de una ética cívica. Tal apoyo se hace desde el análisis de la cultura y la legislación de la educación colombiana, para llegar a establecer una propuesta que permita el desarrollo de los valores de una ética cívica, bajo postulados pedagógicos y respetando la legislación marco vigente y la cultura actual. Este ejercicio académico llevó a múltiples conclusiones, tanto generales como particulares, que ofrecen la posibilidad de establecer cuáles son las condiciones adecuadas para brindar una educación para la autonomía.
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