Mostra el registre complet de l'element
Ribes Crespo, Ana María | |
Aquest document és un/a Learning object text, creat/da en: 2012 | |
This paper aims to provide a proposal of Teaching Unit for the subject Social Sciences: Geography
and History, in the fourth year of secondary school (4th year ESO). In an educational setting in
which gender studies are absent or at least anecdotally included in part of the ESO's curriculum, this
TU offers an innovative alternative that allows including a single unit overall trajectory which was
the suffragist and achieving equality by women.
Although I am aware that at 4 º ESO nomenclature of the subject is itself History of Spain and
therefore the curriculum in principle should correspond only to content chronologically and
spatially located in Spain, it's necessary to make one complete TU this subject, to start the
conceptual and historical tour of suffragist since its origins-the French Revolution- to the present
day, although the latest content makes a clear reference to S...
[Llegir més ...]
[-]
This paper aims to provide a proposal of Teaching Unit for the subject Social Sciences: Geography
and History, in the fourth year of secondary school (4th year ESO). In an educational setting in
which gender studies are absent or at least anecdotally included in part of the ESO's curriculum, this
TU offers an innovative alternative that allows including a single unit overall trajectory which was
the suffragist and achieving equality by women.
Although I am aware that at 4 º ESO nomenclature of the subject is itself History of Spain and
therefore the curriculum in principle should correspond only to content chronologically and
spatially located in Spain, it's necessary to make one complete TU this subject, to start the
conceptual and historical tour of suffragist since its origins-the French Revolution- to the present
day, although the latest content makes a clear reference to Spanish history.
It's this diversity that would allow the TU, conceived in an open and flexible way, to be used in
other ESO courses and even in Contemporary World History in eleventh grade.
The TU starts, as we said, with a work offer from a basic point about the suffragist and feminist
concepts, a historical tour of the claims suffragists from its origins in the French Revolution,
through the British suffragette movement and the American one; reflected in the labour movement,
the role of women during the Spanish Civil War and the Franco regime and a current and
comprehensive reflection on the role of women in democracy and the proposed upgrading of
domestic work -the undervalued housewives-.
Thus, the intention is to provide curricular and instructional material that supplements modestly the
curriculum gaps regarding the history of the genre, as we see, not only anecdotally included in the
curriculum and school supplies, but more often, totally absent.El present treball té com a finalitat oferir una proposta d'Unitat Didàctica per a l'assignatura
Ciències Socials: Geografia i Historia, en el quart curs d'Educació Secundària Obligatòria (4rt
ESO). En un marc educatiu en el que els estudis sobre gènere estan absents o, com a mínim,
inclosos de forma anecdòtica i parcial en el currículum de la ESO, aquesta UD ofereix una
alternativa innovadora que permet incloure en una sola unitat una trajectòria global del que ha estat
el sufragisme i la conquesta de la igualtat per part de les dones.
Tot i ser conscient de què a nivell de 4rt de la ESO la nomenclatura de l'assignatura és pròpiament
Història d'Espanya i, per tant, els continguts curriculars en principi deurien correspondre únicament
a continguts cronològica i espacialment situats a Espanya; es fa necessari, per fer una UD completa
amb aquesta temàtica, iniciar el recorregut conceptual i històric del sufragisme des dels seus orígens
-la Revolució Francesa- fins a l'actualitat; si bé els últims continguts ja fan una clara referència a la
Història d'Espanya. És aquesta diversitat la que permetria que la UD, concebuda de forma oberta i
flexible, puga ser emprada en altres cursos de la ESO i fins i tot en Història del Món Contemporani,
en primer de Batxillerat.
La UD s'inicia, com dèiem, amb una proposta de treball des de un punt de partida bàsic sobre
conceptes sobre el sufragisme i el feminisme, a un recorregut històric de les reivindicacions
sufragistes des dels seus orígens a la Revolució Francesa, passant pels moviments sufragistes
britànic i americà; el seu reflex en el moviment obrer; el paper de la dona durant la Guerra Civil i el
franquisme i una reflexió actual i general sobre el paper de la dona en la democràcia i la proposta de
revalorització del treball domèstic -les menysvalorades mestresses de casa-.
Així, la intenció es aportar un material curricular i didàctic que suplisca modestament les carències
del currículum respecte a la història del gènere, que com veiem, no sols està inclós de forma
anecdòtica al currículum i els materials escolars, sinó més sovint és totalment absent.
|
|
Veure al catàleg Trobes |