|
This research aims to explore the current soundscape within a field based work of
secondary school students. To do this, we have studied their likes, referrals, preferences
and habits, discovering the current situation of these young people make use of music.
The development of the work is based on two aspects: the study of social and musical
environment and the relationship with the music room in the school.
Structurally, the work consists of a "Legal Justification" which shows the relationship with
the current education law, a "theoretical framework" that shows the sound space and
musical education-current, the "Materials and Methods" in the which is the main survey,
the "Analysis and evaluation of the results", the final conclusions and contributions of the
author, bibliography and annexes.
The most relevant conclusions to which arrives this research are: the relationship between
the music room and the music scene, the musical judgment of high school students and
methods of intervention for teachers to improve this judgment.La presente investigación pretende explorar el panorama sonoro actual dentro de un
campo de trabajo basado en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Para ello,
se han estudiado sus gustos, referencias, preferencias y hábitos, descubriendo la
situación actual de la utilización que estos jóvenes hacen de la música. El desarrollo del
trabajo se basa en dos vertientes: el estudio del entorno social y musical y la relación con
el aula de música dentro del centro educativo.
Estructuralmente, el trabajo se compone de una “Justificación Legal” en la que se expone
la relación con la actual ley de educación, un “Marco Teórico” que muestra el panorama
sonoro y educativo-musical actual, los “Materiales y métodos” en los que se encuentra la
encuesta principal, el “Análisis y Valoración de los resultados”, las conclusiones finales y
aportaciones del autor, la bibliografía y los Anexos.
Las conclusiones más relevantes a las que llega esta investigación son: la relación entre
el aula de música y el panorama musical actual, el criterio musical de los estudiantes de
secundaria y las fórmulas de intervención de los docentes para mejorar ese criterio.
|