|
Our aim is to study whether science education and research in science education are paying
proper attention to the Concept of Sustainability. Therefore, we have analyzed relevant
journal articles. In addition, we have performed questionnaires to science teachers who are
currently working or being trained to teach. Finally, we have analyzed how the concept of
sustainability appears in secondary school science textbooks. We believe our first results will
help us to support our initial hypothesis, which states that the attention payed to the Concept
of Sustainability by science education is generally scarce. From the analysis, we aim to
contribute to the Concept of Sustainability receives adequate attention from the scientific
education. Consequently, this will be a useful tool to form a citizenry capable of making
responsible decisions to achieve sustainable development.Nuestro objetivo es estudiar si la enseñanza y la propia investigación en el campo de la
educación científica están prestando la debida atención al Concepto de Sostenibilidad. Para
ello, analizamos artículos de algunas de las revistas más utilizadas, realizamos cuestionarios
a docentes en formación y en activo de ciencias experimentales y analizamos cómo aparece
el Concepto de Sostenibilidad en los libros de texto de ciencias de Educación Secundaria
Obligatoria y Bachillerato. Encontramos que estos primeros resultados contribuyen a apoyar
nuestras conjeturas iniciales, en torno a que la atención prestada por la educación científica
al Concepto de Sostenibilidad es, en general, escasa. A partir de los análisis realizados, se
pretende contribuir a que el Concepto de Sostenibilidad reciba la atención adecuada en la
Educación en Ciencias, lo que constituirá una herramienta útil para formar una ciudadanía
capaz de tomar decisiones fundamentadas dirigidas a conseguir un desarrollo sostenible.
|