La dirección de centros docentes de educación primaria en clave de género
Mostra el registre complet de l'element
Visualització
(126.5Kb)
|
|
|
|
|
|
Eliseo Valle, José
|
|
Aquest document és un/a article, creat/da en: 2012
|
|
|
|
It is commonly held that women are under-represented in leadership positions in the education
sector, even though they constitute the majority of the teaching workforce. In particular,
the widespread feminization of Primary Education is not translated into a similar presence
in leadership positions in such sector. The masculinization of management positions invites
to reflect on leadership in terms of gender, on the potential differences between men and
women leadership performance or the barriers that prevent female teachers from making
progress in their careers and their absence from the centers of power and decision making
in education. The study combines quantitative and qualitative techniques and it is part of a
larger research conducted around the managing of public schools in Valencia in Nursery
and Primary level.Resulta constatable que las mujeres se encuentran infrarrepresentadas en puestos de
liderazgo en las organizaciones educativas, pese a constituir la mayoría del profesorado.
En particular la feminización generalizada de la enseñanza primaria no se traduce
en una presencia similar en puestos de responsabilidad. La masculinización de los
puestos directivos invita a reflexionar sobre el liderazgo en clave de género, sobre las
eventuales diferencias de ejercicio de hombres y mujeres o las barreras que impiden
a las profesoras el avance profesional y su alejamiento de las instancias de poder y
decisión en el ámbito educativo. El estudio combina técnicas cuantitativas y cualitativas
de análisis, y forma parte de una investigación más amplia sobre dirección de centros
públicos valencianos de infantil y primaria (CEIPS). |
|
Veure al catàleg Trobes
|
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Mostra el registre complet de l'element