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In his article 'Individualism and Descartes' (Teorema, vol. 16, pp. 71-86), William Ferraiolo puts into question the widely accepted interpretation of Descartes as an individualist about mental content. In this paper, I defend this interpretation of Descartes thought against Ferraiolo's objections. I hold, first, that the interpretation is not historically misguided. Second, I try to show that Descartes¿ endorsement of anti-individualism would lead either to depriving skeptical hypotheses of their force or to rejecting the epistemological privilege of the first person. Finally, I argue that Ferraiolo¿s objections to the individualistic interpretation rest on two important errors: a misapprehension of the argumentative order of the Meditations and a confusion between the notions of causal and constitutive dependence of content on the external environment. En su artículo 'Individualism and Descartes' (Teorema, vol. 16, pp. 71-86), William Ferraiolo cuestiona la interpretación, ampliamente aceptada, de Descartes como un pensador individualista respecto del contenido mental. En este trabajo, defiendo esta interpretación del pensamiento cartesiano frente a las objeciones de Ferraiolo. Sostengo, en primer lugar, que dicha interpretación no es históricamente descaminada. En segundo lugar, trato de mostrar que la aceptación del anti-individualismo por parte de Descartes llevaría, o bien a la inocuidad de las hipótesis escépticas, o bien a la negación del privilegio epistemológico de la primera persona. Y, en tercer lugar, intento mostrar que las objeciones de Ferraiolo a la interpretación individualista descansan en dos errores importantes: una interpretación incorrecta del orden argumentativo de las Meditaciones y una confusión entre las nociones de dependencia causal y de dependencia constitutiva entre el contenido y el entorno externo.
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