|
The main goal was to determine the leadership competencies for younger adults in Santo Domingo. The sample has 405 Dominican teenagers between 18 and 35 years old; they are 135 leaders and 270 followers. Two competencies questionnaires were used: One the Emotional and Social Intelligence Competencies (ESCI) from Boyatzis and Goledman and the other Leadership Competency questionnaire (LCI), both were built with the collaboration of Hay group. Results show these leaders can handle at middle level the general competencies of the ESCI scales: Self Awareness, Self-Management, Social Awareness and Relationship Management as well as the specific competencies that compose the general ones; the same result was defined for the LCI on the competencies: Conceptual thinking, Customer Service Orientation, Information Seeking and Strategic Orientation. For the ESCI, there was not difference among sex, age has an inverse relationship, the level of education has a direct relationship and there are differences among the type of organization. For the LCI, only age and level of education has an impact on the way the competency is handle by the leader. This information contributes to better design developmental positive leadership programs for younger adults.El objetivo principal fue determinar las competencias del líder juvenil dominicano en Santo Domingo. La muestra consta de 405 jóvenes dominicanos en edad entre 18 y 35 años, y de estos 135 son líderes y 270 son colaboradores de los líderes. Se utilizaron los cuestionarios de competencias de Inteligencia Emocional y Social (ESCI) de Boyatzis y Goledman y el de competencias de Liderazgo (LCI), ambos creados con el apoyo del grupo Hay. Los resultados muestran que estos líderes tienen un manejo a nivel medio de las competencias generales de Autoconocimiento, Gestión de uno Mismo, Conciencia Social y Habilidades Sociales e igualmente en las competencias específicas que la componen; así como en las competencias de liderazgo de Búsqueda de Información, Pensamiento Conceptual, Orientación Estratégica y Servicio al cliente. Para el ESCI, en el manejo de las competencias no hay diferencia por sexo, la edad tiene una relación inversa, el nivel de formación académica influye directamente y el tipo de organización ocasiona diferencias. Para el LCI, la edad y la formación académica influyen en el manejo de las competencias. Esta información facilita el diseño de programas de desarrollo positivo de liderazgo juvenil.
|