NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l'educació per a la ciutadania

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l'educació per a la ciutadania

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Carratalá Simón, Adolfo
dc.date.accessioned 2014-05-22T07:12:36Z
dc.date.available 2014-05-22T07:12:36Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Carratalá, Adolfo 2014 Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l'educació per a la ciutadania Comunicació: Revista de Recerca i d'Anàlisi 31 1 67 87
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/35293
dc.description Aquest document ha rebut l'ajut del Servei de Política Lingüística de la Universitat de València
dc.description.abstract La cobertura de les notícies vinculades a l'educació hauria d'extremar la precisió i el rigor perquè el tema afecta directament els menors d'edat. Aquesta exigència és encara més gran quan parlem de conflictes al voltant de l'ensenyament. Els mitjans de comunicació haurien d'actuar, en aquests casos, com a agents mediadors que faciliten la cerca d"acords i solucions. En els darrers anys, a Espanya s'ha practicat un tipus de periodisme més orientat a l'increment de la tensió pública que a millorar el coneixement dels individus sobre la realitat. La controvèrsia al voltant de la introducció de l'assignatura d'educació per a la ciutadania n'és un exemple. Aquest treball pretén demostrar, aplicant l'anàlisi textual de nombroses informacions publicades per ABC i La Razón, si la retòrica emprada en el discurs de la premsa conservadora afavorí la representació del conflicte com una situació bèl lica mitjançant el recurrent ús de metàfores pròpies d'aquest camp semàntic. En aquest cas, els missatges d'aquests diaris beneficiarien una conceptualització de l'enfrontament que en permetria la intensificació i que afectaria la normalitat de la vida escolar i el desenvolupament acadèmic dels estudiants. The news coverage of education should place special emphasis on accuracy and correctness since it is a matter that directly affects children. This demand acquires even greater importance in the case of educational conflicts. The media should act in such cases as mediating agents favouring the search for agreements and solutions. In recent years, a type of journalism more closely aimed to increase social tension than to foster people's knowledge of reality has been practised in Spain, for example with respect to the controversy on the start-up of the Education for Citizenship subject. Using textual analysis of numerous news items published in the dailies ABC and La Razón, this paper investigates whether the rhetoric used in the discourse of the conservative press favoured the representation of the educational conflict as a warlike situation by recurrent use of metaphors from the semantic field of war. By doing so, these newspapers' messages would have favoured a conceptualisation of the conflict that intensified it, affecting the normal course of school life and students' academic development.
dc.relation.ispartof Comunicació: Revista de Recerca i d'Anàlisi, 2014, vol. 31, num. 1, p. 67-87
dc.subject Periodisme
dc.subject Premsa
dc.title Retòrica bèl·lica en el tractament periodístic de conflictes educatius: metàfores de guerra entorn de l'educació per a la ciutadania
dc.type journal article es_ES
dc.date.updated 2014-05-22T07:12:36Z
dc.identifier.doi 10.2436/20.3008.01.120
dc.identifier.idgrec 097484
dc.rights.accessRights open access es_ES
dc.identifier.url 10.2436/20.3008.01.120

Visualització       (406.4Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques