|
The question of meaning creation has always been at the core of cross-disciplinary scholarly research. Considered from the cinematographic perspective, it inevitably evokes correlations with plot and dialogue. However, the conveyance of significance in films does not rely solely on the verbal channel, but also manifests itself in the visual layer, ranging from facial expressions, setting and locations, to directorial editing choices. Elevating the role of the how of film making, this article focuses on the influence of light and contrast patterns on the reading of cinema. In order to highlight their position in film text vocabulary and recognize their relevance in film translations and adaptations, this paper discusses the role of luminance patterns in active perception within motion pictures, explores their potential contribution to plot completion, and investigates the processes of filmic content hierarchization supported by light and contrast.La cuestión de la creación del sentido siempre ha sido recurrente en la investigación académica. Considerada desde la perspectiva cinematográfica, nos lleva automáticamente a pensar en la trama y los diálogos. Sin embargo, la transmisión del sentido de las películas no se basa únicamente en su canal verbal, sino que también se manifiesta en su capa visual, comprendida en las expresiones faciales, la composición, la localización y la edición. Centrándose en el cómo, el artículo presta especial atención a la influencia de los patrones de luz y contraste en la lectura del cine. Con la intención de resaltar su rol en el lenguaje cinematográfico y su relevancia en traducciones y adaptaciones, la autora reflexionará sobre el papel de los patrones de luminiscencia en la percepción activa de filmes, su potencial contribución a la comprensión de la trama y los procesos de jerarquización contenidos en la luz y el contraste.This research is supported by the grant from the Spanish Ministry of Science and Innovation FFI2009-08027, Subtitling for the Deaf and Hard of Hearing and Audio Description: objective tests and future plans, and also by the Catalan Government funds 2009SGR700, and the European Project AD LAB: Audio Description. Lifelong Access for the Blind with reference no. 517992-LLP-1-2011-1-IT-ERASMUS-ECUE.
|