|
The research object of this thesis is to illustrate, from the perspective of parents of students in the public school, the way he struggles to build an educational public sphere contribute to the democratization of the educational institution and the democratic social project.
The categories of analysis were: civil society, democracy, and Public Paideia School. The autonomous society, in the public space that is the public school and through the praxis of Paideia, try instituting educational public sphere in macro-political areas. Empirical work triggered the investigation of emerging categories such as participation, decentralization and de-bureaucratization.
In civil society we can find autonomous associations that seek to participate in matters of common interest considered. These associations show features for a radical democracy and agonistic pluralism. The Public School is the space that can produce these associations, erecting public and promoting educational community. To do this, turn to a cultural dimension based on training and social learning, reflective cooperation and mutual aid, which together with public actions constitute Paideia.El objeto de investigación de esta tesis es ilustrar, desde la perspectiva de las madres y padres del alumnado por la Escuela Pública, el modo en que las luchas por construir una esfera pública educativa contribuyen a la democratización de la institución educativa y al impulso del proyecto de social democrático.
Las categorías de análisis empleadas han sido: la sociedad civil, la democracia, la Paideia y la Escuela Pública. La sociedad autónoma, en el espacio público que constituye la Escuela Pública y a través de la praxis de la Paideia, intentará instituir la esfera pública educativa en ámbitos macro-políticos. El trabajo empírico desencadenó la investigación de categorías emergentes tales como participación, des-centralización, y des-burocratización.
En la sociedad civil podemos encontrar asociaciones de carácter autónomo que pretenden tomar parte de asuntos que consideran de interés común. Estas asociaciones muestran rasgos para una democracia radical y de pluralismo agonista. La Escuela Pública es el espacio en que se pueden producir estas asociaciones, erigiéndose en público y promoviendo comunidad educativa. Para ello, recurren a una dimensión cultural basada en la formación y el aprendizaje social, la cooperación reflexiva y la ayuda mutua, que junto con las acciones públicas constituyen Paideia.
|