|
This paper deals with a topic that has received little discussion: the ethical, social and scientific requirements grammar books should fulfill. The linguistic norm must be based on reasoning and research, never on dogma and authoritarianism. In an objective manner, grammar books should strengthen speakers’ self-esteem and selfconfidence (§2). Since their readers are the speaker communities and the general public, grammar books should define the concepts they use and pursue a coherent and understandable writing (§4). These features would help to deploy a critical learning. In the Valencian case, the Grammar of the Valencian Academy of the Language (GNV) should aim to enhance social cohesion, overcoming the division in the interpretation of the nature of the Valencian language and defending its public use (§1.2). Analyzing GNV (2006), this paper shows how grammar books are plentiful of violations of the principles of the scientific method (§4). The conclusions show which theoretical, social and ethical criteria grammar books of the Language Academies should follow (§5.1). A program to study GNV is also included (§5.2).L’article tracta un tema poc debatut: quines condicions ètiques, socials i científiques deuen satisfer les gramàtiques de les acadèmies. Les normes deuen estar fonamentades en estudis i en argumentacions, mai en el dogma i en l’autoritarisme. Amb mitjans objectius, les gramàtiques han de potenciar l’autoestima i la confiança dels parlants (§2). Com que els seus destinataris són els parlants en general, han de definir els conceptes que usen i han de buscar una redacció coherent i comprensible (§4). Eixes característiques contribuïxen a desplegar una formació crítica, que complementa l’autoestima. En el cas valencià, també hi ha l’objectiu d’augmentar la cohesió de la societat valenciana i substituir la divisió sobre la interpretació de la naturalesa del valencià per la defensa del seu ús públic (§1.2). Amb exemples de la GNV (2006), el treball mostra que, en les gramàtiques, no són escasses les violacions dels principis de la metodologia de la ciència (§4). Les conclusions exposen quins són els objectius teòrics, socials i ètics que haurien de buscar les gramàtiques de les acadèmies (§5.1). També contenen un programa per a estudiar la GNV (§5.2).
|