NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Ètica i ciència en la normativa lingüística

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Ètica i ciència en la normativa lingüística

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Saragossà Alba, Abelard
dc.date.accessioned 2015-07-03T06:51:57Z
dc.date.available 2015-07-03T06:51:57Z
dc.date.issued 2014 es_ES
dc.identifier.citation Saragossà Alba, A. (2014). Ètica i ciència en la normativa lingüística. Aula de Lletres Valencianes. Revista Valenciana de Filologia, 4, p. 189-268, ISSN: 2253-7694 es_ES
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/45014
dc.description.abstract This paper deals with a topic that has received little discussion: the ethical, social and scientific requirements grammar books should fulfill. The linguistic norm must be based on reasoning and research, never on dogma and authoritarianism. In an objective manner, grammar books should strengthen speakers’ self-esteem and selfconfidence (§2). Since their readers are the speaker communities and the general public, grammar books should define the concepts they use and pursue a coherent and understandable writing (§4). These features would help to deploy a critical learning. In the Valencian case, the Grammar of the Valencian Academy of the Language (GNV) should aim to enhance social cohesion, overcoming the division in the interpretation of the nature of the Valencian language and defending its public use (§1.2). Analyzing GNV (2006), this paper shows how grammar books are plentiful of violations of the principles of the scientific method (§4). The conclusions show which theoretical, social and ethical criteria grammar books of the Language Academies should follow (§5.1). A program to study GNV is also included (§5.2). en_US
dc.description.abstract L’article tracta un tema poc debatut: quines condicions ètiques, socials i científiques deuen satisfer les gramàtiques de les acadèmies. Les normes deuen estar fonamentades en estudis i en argumentacions, mai en el dogma i en l’autoritarisme. Amb mitjans objectius, les gramàtiques han de potenciar l’autoestima i la confiança dels parlants (§2). Com que els seus destinataris són els parlants en general, han de definir els conceptes que usen i han de buscar una redacció coherent i comprensible (§4). Eixes característiques contribuïxen a desplegar una formació crítica, que complementa l’autoestima. En el cas valencià, també hi ha l’objectiu d’augmentar la cohesió de la societat valenciana i substituir la divisió sobre la interpretació de la naturalesa del valencià per la defensa del seu ús públic (§1.2). Amb exemples de la GNV (2006), el treball mostra que, en les gramàtiques, no són escasses les violacions dels principis de la metodologia de la ciència (§4). Les conclusions exposen quins són els objectius teòrics, socials i ètics que haurien de buscar les gramàtiques de les acadèmies (§5.1). També contenen un programa per a estudiar la GNV (§5.2). es_ES
dc.language.iso ca es_ES
dc.subject lingüística es_ES
dc.subject normativa es_ES
dc.subject ètica es_ES
dc.subject metodologia de la ciència es_ES
dc.title Ètica i ciència en la normativa lingüística es_ES
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::LINGÜÍSTICA es_ES
dc.identifier.idgrec 106338 es_ES

Visualització       (807.0Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques