|
The aim of this study is to analyze the motives for drinking alcohol in university students
through an adaptation of the Drinking Motives Questionnaire Revised (DMQ-R, Grant,
Stewart, O'Connor, Blackwell and Conrod, 2007). This work explores the factor structure
of this instrument, as well as the associations between the factors identifi ed and several
indexes of alcohol use. The sample was made up of 250 students at the University of
Santiago de Compostela, aged under 30, who had used alcohol at least once in the last
year. The results allow differentiation of three motivational factors focused respectively
on obtaining positive reinforcement, coping with negative emotional states and achieving
group conformity. 'Obtaining positive reinforcement' is the main motive for the students,
and it is also the motive which is related to a greater number of drinking indexes (frequency
of use, number of drinks, problems with alcohol). The 'coping' factor is endorsed
less frequently and is related with fewer indexes, but its predictive power is centered on
the more problematic drinking patterns (number of drinks, problems with alcohol, driving
under infl uence of alcohol). The 'conformity' factor is the most infrequent among the
university students, and does not signifi cantly predict any kind of alcohol use. This work
discusses the usefulness of assessing the motives underlying alcohol use as a strategy
for identifying the young people with highest alcohol-related risks; the implications of
results for specifi c prevention of alcohol-related risks are also discussed.El objetivo de este estudio es analizar las motivaciones para consumir alcohol de los
estudiantes universitarios a través de una adaptación del Drinking Motives Questionnaire
Revised (DMQ-R, Grant, Stewart, O'Connor, Blackwell y Conrod, 2007). En el trabajo se explora
la estructura factorial del instrumento y se relacionan los factores obtenidos con
distintos índices de consumo de alcohol. La muestra utilizada estuvo compuesta por 250
estudiantes de la Universidad de Santiago de Compostela, menores de 30 años y que
habían consumido alcohol alguna vez en el último año. Los resultados obtenidos permiten
diferenciar tres factores motivacionales centrados en el logro de refuerzo positivo;
el afrontamiento de estados emocionales negativos y con motivos relacionados con la
conformidad grupal. La obtención de refuerzo positivo es la motivación principal en los
jóvenes universitarios, siendo también la que se relaciona con un mayor número de índices
de consumo (frecuencia de consumo, cantidad de bebidas consumidas, problemas con el
alcohol). El factor de afrontamiento es menos frecuente y se relaciona con menos índices,
pero su capacidad predictiva se centra en los patrones de consumo más problemáticos
(cantidad de bebidas, problemas con el alcohol, conducir después de haber bebido). El
factor de conformidad es el más infrecuente en los jóvenes universitarios y no predice
signifi cativamente ningún tipo de consumo. En la discusión del trabajo se plantea la utilidad
de evaluar las motivaciones subyacentes al consumo de alcohol como estrategia para
identifi car a jóvenes que presentan mayores riesgos asociados al consumo de alcohol, así
como las implicaciones de los resultados para el desarrollo de intervenciones específi cas
dirigidas a prevenir los riesgos asociados al abuso de alcohol en jóvenes.
|