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Alcohol drinking among adolescents is a problem of public health and it is
highly conditioned by media and advertising. The objective of this study is to analyze
Spanish television and radio alcohol advertising and promotions and to identify their
potential influence on adolescents.
Methods: A qualitative and quantitative analysis was made of radio and TV alcohol
advertising, emitted between 1 December 2006 and 9 January 2007. The methodological
steps were: channel and radio station selection; recording of radio and TV programmes
directed to adolescents; selection and analysis of TV and radio spots.
The variables in the quantitative analysis were: minutes of advertising, audience analysis
in the young people; number of radio spots. The qualitative study referred to: brand
and slogan, public to which it is directed, advertising protagonists, values and emotional
content of the message. anuncio
Results: There were identified 914 TV alcohol advertising. 100% of analyzed programs
and sport events included alcohol advertise, with spots being the most usual strategy.
26% of spots were specifically directed to adolescents and all showed a positive image
of alcohol. 50% of radio commercials sent values like freedom, diversion, social and
sexual success.
Conclusions: Adolescents are exposed to recurrent positive messages about alcohol, so
information and prevention turn extremely important to reduce the naturalized image
of alcohol drinking.: El consumo de alcohol entre jóvenes es un problema de salud pública,
condicionado en gran parte por los medios de comunicación y la publicidad. El objetivo
de este estudio es analizar los mensajes publicitarios de alcohol difundidos en radio y
televisión en España y conocer su potencial influencia en los adolescentes.
Métodos: Análisis cuantitativo y cualitativo de la publicidad emitida en radio y TV, entre 1
de diciembre de 2006 y 9 de enero de 2007, a través de los siguientes pasos: seleccionar
emisoras y canales TV; identificar y grabar la publicidad de programas de radio y TV
dirigidos a los y las adolescentes; seleccionar y analizar los spots y cuñas radiofónicas.
Las variables del estudio cuantitativo han sido: minutos dedicados a la publicidad de
alcohol; análisis de audiencias en la población adolescente; y análisis del número de
cuñas emitidas. La parte cualitativa se ha centrado en: marca y eslogan, público al que
se dirige, estética, protagonistas del anuncio, valores que se transmiten, carga emocional
del mensaje.
Resultados: Se detectan 914 anuncios publicitarios de bebidas alcohólicas en TV. El 100%
de los programas y eventos deportivos analizados presentan marcas de alcohol. El 26%
de los spots y el 50% de las cuñas radiofónicas se dirigen específicamente a los jóvenes
y todos muestran una imagen positiva del alcohol, valores de libertad, rebeldía y éxito.
Conclusiones: Los adolescentes están expuestos a recurrentes mensajes positivos
sobre el alcohol. La información y prevención son medidas claves para combatir la
convivencia naturalizada con el alcohol.
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