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The aim of Tony Harrison’s The Trackers of Oxyrhynchus, highlighted as one of the 100 best
plays in the twentieth century by the National Theatre Millenium Poll, is to bring the dramatic
genre of the satyr-play back to life. There is only one complete original version in existence
along with scat fragments, in comparison with the greater quantity of classical tragedies which
have survived. The Trackers of Oxyrhynchus is a reworking of the papyri fragments of the
satyr play Ichneutae (Trackers) by Sophocles, which was inspired by the Homeric Hymn to
Hermes. In this article, the idea is to analyse Tony Harrison’s version for the National Theatre,
focusing on the importance of nature and culture in the play. The elements of classical tradition
remaining from the hypotexts by Sophocles and the Homeric hymn will be explored, together
with the ones which have been modified in the version by Tony Harrison and the reasons. There
will be an analysis of how the elements of culture stem from the exploitation of nature and the
reasons why nature is treated as an inferior being despite the fact that it is the main source of
culture. This is exemplified in the contemptuous treatment of the satyrs by Apollo, and especially
in the flaying of Marsyas. Furthermore, the analysis will be focused on the way nature
eventually takes revenge and how this is portrayed in the play. Finally, the reasons behind Tony
Harrison’s reelaboration will be examined, and the conclusion will involve a critical analysis of
The Trackers of Oxyrhynchus.La obra teatral The Trackers of Oxyrhynchus, de Toni Harrison, elegida como una de las 100
mejores obras de teatro del siglo xx por el National Theatre Millennium Poll, representa el
deseo de revivir el género del drama satírico, del que apenas se conservan ejemplares en comparación
con las tragedias clásicas. The Trackers of Oxrychynchus es una reelaboración de
los fragmentos papiráceos encontrados del drama satírico Ichneutae (Trackers) de Sófocles,
basado, a su vez, en el himno homérico a Hermes. En este artículo nos proponemos analizar la
versión de Tony Harrison, centrándonos en el papel de la naturaleza y la cultura en la misma,
examinando qué elementos han pervivido y cuáles han sido modificados en The Trackers of
Oxyrhynchus en comparación con el hipotexto de Sófocles y con el himno homérico a Hermes.
Analizaremos la forma en la que muchos elementos de la cultura surgen de la explotación de la
naturaleza, y cómo, a pesar de ser ésta fuente de cultura, es tratada como un ser inferior, como
podemos ver en el trato de Apolo a los sátiros, y especialmente en el episodio del despellejamiento
de Marsias. También nos centraremos en la venganza de la naturaleza y cómo este hecho se
refleja en la obra. Finalmente, buscaremos las razones de las reelaboraciones de Tony Harrison
y realizaremos un análisis crítico de la obra.
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