|
L'objectiu central d’aquesta tesi rau a demostrar que els infants de cinc/sis i
set/huit anys poden escriure fitxes tècniques sobre contes tradicionals amb
mediacions específiques com la seqüència didàctica i el dictat a l’adult. La tria de les
narracions gira al voltant de l’elecció de rondalles protagonitzades per dones actives,
resolutives i enginyoses.
Per verificar l’objectiu que ens hem proposat d’aconseguir hem dissenyat un
dispositiu d’ensenyament, una seqüència didàctica basada en el model de l’escola de
Ginebra, que hem implementat i avaluat en dues aules d’una escola pública de la
Comunitat Valenciana (una de tercer curs d’Educació Infantil i una altra de segon curs
d’Educació Primària).
La implementació de la seqüència didàctica ens ha permés obtenir les dades
empíriques en què se sustenta la investigació: els textos produïts per infants en
situació d’aula. Els escrits dels alumnes, que configuren el corpus de les dades
obtingudes, han estat estudiats a partir d’un protocol d’anàlisi ideat per explorar el
gènere textual demandat: la fitxa tècnica.
El protocol d’anàlisi, organitzat a partir dels eixos de l’adequació, de la
coherència i de la cohesió del gènere sol·licitat, ha fet emergir les marques
lingüístiques que ens permeten observar la millora, després de la implementació de la
seqüència didàctica, de les produccions textuals dels infants pel que fa a tres grans
categories d’anàlisi: l’extensió dels textos o productivitat textual, la complexitat textual
i l’adequació al gènere demandat.
Els resultats obtinguts ens concedeixen afirmar que s’ha aconseguit l’objectiu
central de la recerca: els infants de cinc/sis i set/huit anys poden escriure fitxes
tècniques sobre contes tradicionals amb mediacions clares, guiades i específiques. Per
tant, hem aconseguit, d’una banda, sumar evidències al voltant de l’ús del text en
l’alfabetització inicial i, de l’altra, aportar una investigació empírica innovadora,
realitzada en context d’aula, en el camp de la didàctica de la llengua.The main goal of this thesis is to show that five, six, seven and eight-year-old
children are capable of writing worksheets on traditional stories with specific tools
such as the didactic sequence and the dictation to adults. The selection of the stories
revolves around the choice of traditional fairy tales featuring active, resolute and
ingenious women.
In order to achieve this goal, I have designed a teaching device, a didactic
sequence based on the perspective of the School of Geneva. I have implemented and
evaluated this didactic sequence in two classrooms at a public school in the Valencian
Community (the first one in the third year of kindergarten and the second one, in the
second year of Primary School).
The implementation of the teaching sequence allowed us to obtain empirical
data on which this investigation relies: the texts produced by children in classroom
situation. The writings of students, which make up the corpus, have been studied from
an analytical protocol designed to explore the textual genre required: the worksheet.
The analytical protocol, organized from the axis of adequacy, coherence and
cohesion of the requested genre have made linguistic markers emerged. These
linguistics markers allow us to see the improvements achieved after the
implementation of the didactic sequence, and the textual productions of the children
with regard to three broad categories of analysis: the extension of texts or textual
productivity, textual complexity and adequacy to the genre required.
The results obtained allowed us to state that the main goal of the research has
been achieved: five, six, seven and eight year-old-children can write worksheets on
traditional stories with the help of clear, specific and guided mediations. Therefore, on
the one hand, to add evidence around the use of the writing text in the initial literacy
has been achieved and, on the other hand, to bring innovative empirical research,
conducted in the classroom situation in the field of language teaching has been
possible.
|