Mostra el registre complet de l'element
Fuentes Miguel, Jorge
Devís Devís, José (dir.); Sparkes, Andrew C. (dir.); Pérez Samaniego, Víctor (dir.) Departament d'Educació Física i Esportiva |
|
Aquest document és un/a tesi, creat/da en: 2015 | |
The wide diversity of gender identities of trans people challenges the dominant discourse of sex and gender binarism. Physical education (PE) and sports are social practices in which the bipolar sex/gender system becomes reinforced and, consequently, reflect tensions regarding the inclusion of trans people.
Conceived as a compendium of publications, the main objective of this work is to provide understanding to the trans identities in physical education and sport from a qualitative perspective. A confessional tale is used to describe a research career in which eight interconnected publications are presented. A first group of publications (5) uses the abstraction and theorizing to review the literature and reflect on the genre, trans and narrative research. A second group (3) employs a poststructuralist feminist-queer theoretical framework to analize qualitative data emerging from two ...
[Llegir més ...]
[-]
The wide diversity of gender identities of trans people challenges the dominant discourse of sex and gender binarism. Physical education (PE) and sports are social practices in which the bipolar sex/gender system becomes reinforced and, consequently, reflect tensions regarding the inclusion of trans people.
Conceived as a compendium of publications, the main objective of this work is to provide understanding to the trans identities in physical education and sport from a qualitative perspective. A confessional tale is used to describe a research career in which eight interconnected publications are presented. A first group of publications (5) uses the abstraction and theorizing to review the literature and reflect on the genre, trans and narrative research. A second group (3) employs a poststructuralist feminist-queer theoretical framework to analize qualitative data emerging from two works. In the first, a fictional story is used as a teaching material with a group of 61 students of Physical Activity and Sport Sciences. Its aim is to explore the connection between the ability of students to imagine the trans otherness and the concept of abjectified bodies proposed by Judith Butler. The second study is a systematic review and interpretive analysis of data using qualitative meta-synthesis method to answer the question: what is the contribution of qualitative research toward the understanding of experiences of trans people in PE and sport?
The results of the first work show abjection and alterity as two poles between which various forms of imagining trans persons are presented. The qualitative meta-synthesis indicates a considerable increase of literature addressing experiences of trans people in different domains of PE and sport. After identifiying the most relevant literature four transversal cross-themes are presented: language, sports facilities (changing rooms), transgender strategies and abjection.
Future syudies on trans identities in PE and sport would include maintaining a critical perspective on educational and sports policies to encourage participation and improve trans persons’ needs and interests. Further innovative and educational activities and research relating these issues from different theoretical and methodological positions approaches is needed.La amplia diversidad de identidades de género que muestran las personas trans es entendida como problemática porque desafía el discurso dominante de que solo existen dos categorías de sexo y género. La educación física y el deporte son ámbitos en los que se refuerza este sistema bipolar convirtiéndose en lugares de tensión respecto a la inclusión de las personas trans.
El objetivo principal de esta tesis presentada como compendio de publicaciones es comprender las identidades trans en la educación física y el deporte desde una perspectiva cualitativa. Se utiliza un relato confesional para describir una trayectoria investigadora en la que se presentan ocho publicaciones interconectadas entre sí. Un primer grupo de publicaciones (5) utiliza la abstracción y la teorización para revisar la literatura y reflexionar sobre el género, lo trans y la investigación narrativa. Un segundo grupo (3) emplea un marco teórico queer-feminista-postestructuralista y está basado en el análisis de datos cualitativos que emergen de dos investigaciones. En la primera, se utiliza un relato de ficción como herramienta pedagógica con un grupo de 61 estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Su objetivo es explorar la conexión entre la capacidad del alumnado para imaginar la alteridad trans y el concepto de cuerpos abyectos planteado por Judith Butler. La segunda investigación consiste en una revisión sistemática y análisis interpretativo de datos mediante el método de la metasíntesis cualitativa para contestar a la pregunta: ¿cuál es la contribución de la investigación cualitativa hacia la comprensión de las experiencias de las personas trans en educación física y el deporte?
Los resultados de la investigación con el relato muestran la abyección y la alteridad como dos polos entre los que transitan diversas formas de imaginar a las personas trans. La metasíntesis cualitativa indica que existe un incremento considerable de literatura que atiende las experiencias de las personas trans en diferentes ámbitos de la educación física y el deporte. También identifica en la literatura más relevante cuatro temas transversales: el lenguaje, los espacios deportivos (vestuarios), las estrategias transgénero y la abyección.
Las propuestas de continuidad en el estudio de las identidades trans en la educación física y el deporte pasan por mantener un punto de vista crítico sobre las políticas educativas y deportivas que favorezcan la participación y mejoren sus necesidades e intereses. Todavía se necesita experimentar acciones pedagógicas innovadoras y más investigación que se refiera a dichos temas desde posiciones teóricas y perspectivas metodológicas diversas.
|
|
Veure al catàleg Trobes |