|
The main objective of this research was to analyze the relationship between personal and contextual variables, learning processes, and academic performance. Concretely, we studied the relationship between self-concept, learning strategies, learning attitudes, approaches to learning, and academic performance. For that matter we collected a random sample of 401 students from Technological Institute of Costa Rica, San Carlos University. In this study the following variables were taken in account such as: attitudes to learning, learning strategies, learning approaches, self-concept, studies, and place of residence, sex, association between groups and, cross relations between them. We found that students that used more and better learning strategies had higher academic performance in comparison with students with less and worse use of these strategies. In addition, self-concept seemed to play an important role in academic success, in other words, participants with higher self-concept obtained better academic performance when compared with their peers with lower self-control. Based on the findings one could conclude that students showed different evaluative profiles regarding the strengths and weaknesses in a specialized university. Our study will allow a better understanding of learning processes and may serve as a basis for reflection and redirection of policies regarding the formation of the institution. It is important to establish adequate educational diagnostic patterns for understanding the complexity of learning processes, both at the level of university education, in order to develop concrete actions to promote the strengthening of the learning process in the field of higher education.Esta investigación se inscribe dentro de la línea de estudio centrada en los procesos de aprendizaje y persigue entre otros objetivos analizar este proceso y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios de la Sede Regional San Carlos del Instituto Tecnológico de Costa Rica, considerando como variables relevantes: las actitudes ante el aprendizaje, las estrategias de aprendizaje, los enfoques de aprendizaje y el autoconcepto. Además, se ha tomado en consideración la influencia de diferentes variables personales-contextuales: la carrera de pertenencia, lugar de residencia, sexo, grupos de asociación y relaciones cruzadas entre ellas.
Se ha recogido una muestra aleatoria de estudiantes de esta sede universitaria de 401 sujetos. Se estudia la influencia de las principales variables personales y contextuales tales como el autoconcepto, estrategias de aprendizaje, actitudes hacia el aprendizaje, los enfoques de aprendizaje, y el rendimiento académico sobre las dimensiones mencionadas.
Se pudo determinar entre otras cosas, que los estudiantes que usan más y mejores estrategias de aprendizaje alcanzan un mayor rendimiento académico que aquellos quienes hacen menor uso de ellas. Además, el autoconcepto resultó jugar un rol muy importante en el rendimiento académico, dado que los estudiantes quienes tenían un mayor autoconcepto resultaron con mayor rendimiento que quienes manejan un autoconcepto inferior.
Los diferentes hallazgos obtenidos permiten señalar perfiles evaluativos respecto a los puntos fuertes y débiles de los estudiantes en estos estudios dentro de un centro universitario especializado. Esto permitirá un mejor conocimiento de estos procesos y podrá servir de base para reflexiones y redirecciones de las políticas respecto a la formación de la institución. Es importante establecer modelos diagnósticos que permitan comprender la complejidad de este proceso, tanto a nivel de la educación general básica, como de la educación universitaria, con el propósito de desarrollar acciones concretas que promuevan el fortalecimiento del proceso de aprendizaje en el ámbito de la educación superior.
|