|
This paper analyzes the educational policies which was implemented between 2000 and 2015 in Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Mexico, Peru and Uruguay. The analysis method combines qualitative and quantitative approaches. The actual situation about of quality of learning seems worrying, but the evolution of analyzed indicators in that period expose a hopeful outlook. The process of plotting of policies make report about the dynamic agenda, characterized by expansion of the basic educational rights, changes of governability of educational systems, using textbooks and digital materials like shortcut of change in education, more flexibility of academicals regimes, proliferation of educational justice redistributive policies, big bet on policies for teaching and educational leadership like keys of educational changes, and boom of evaluations of the educational quality and massive policies of distribution of the computers to schools, among other outstanding characteristics. The analysis of the results of learning and evolution of additional educational keys indicators, in light of the analyzed policies, allowed to develop a set of hypotheses and reflections about possible ways of systemic improvements that looks for contribute to deep plural and rigorous reflection about improvement of education in Latin America.El artículo analiza las políticas educativas implementadas entre 2000 y 2015 en Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Uruguay a partir de un abordaje metodológico mixto que combinó aproximaciones cualitativas y cuantitativas. La situación actual en términos de calidad de los aprendizajes se revela preocupante pero la evolución de los indicadores analizados en el período da cuenta de un panorama esperanzador. El mapeo de las políticas da cuenta de una agenda en movimiento, caracterizada por la expansión de derechos educativos básicos, cambios en la gobernabilidad de los sistemas educativos, la utilización de libros de texto y materiales digitales como “atajos” de cambio educativo, la flexibilización de los regímenes académicos, la proliferación de políticas redistributivas de justicia educativa, una fuerte apuesta por las políticas para la docencia y el liderazgo educativo como llaves del cambio educativo, y el auge de las evaluaciones de la calidad educativa y las políticas masivas de distribución de computadoras a las escuelas, entre otros rasgos salientes. El análisis de los resultados de aprendizaje y la evolución de otros indicadores educativos clave a la luz de las políticas analizadas permitió elaborar una serie de hipótesis y reflexiones sobre posibles caminos de mejora sistémica que buscan contribuir a la reflexión profunda, plural y rigurosa sobre la mejora de la educación en América Latina.
|