Dialectiques réalistes du discours critique: Barkin, Bazin, Desternes
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Tortajada, Maria
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2015
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During the forties and fifties, discourses about cinema were dealt with
in terms of theory of representation. Italian neorealism catalyzed the
critical positions within the debate about realism, yet Italian neorealist
films were not the only ones to raise the question of the relationship between film and reality. If the notion of transparency was considered
as the key concept within the discourse of realism, it is certainly
does not provide an exhaustive explanation of it. By referring to three
examples, we show here how the interest of the critical and theoretical
debate about realism in post-war France displays various forms to
conceive of reality, representation and the role of the spectator. In this
article we will examine three models, or ‘ideologies’, of representation.Durante los años cuarenta y cincuenta, los discursos sobre el cine se
discutían en un sentido que afectaba a la teoría de la representación.
Las películas del neorrealismo italiano catalizaron los posicionamientos
del debate sobre el realismo. Sin embargo, no fueron las únicas que
se plantearon la relación entre cine y realidad. Es más, la noción de
transparencia fue la clave para el discurso realista, aunque, ciertamente,
no permita «explicarlo». A través de tres ejemplos, demostraremos
aquí que el interés del debate crítico y teórico de la posguerra francesa
sobre la cuestión del realismo despliega varias formas de concebir la
realidad, la representación y la función del espectador. En este artículo
vamos a examinar tres modelos, o «ideologías», representacionales, a
partir de la teoría de la representación en el discurso crítico. |
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Veure al catàleg Trobes
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