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dc.contributor.author | Tortajada, Maria | es |
dc.date.accessioned | 2017-02-23T09:18:13Z | |
dc.date.available | 2017-02-23T09:18:13Z | |
dc.date.issued | 2015 | es |
dc.identifier.citation | Tortajada, Maria. Dialectiques réalistes du discours critique: Barkin, Bazin, Desternes. En: Eu-topías : revista de interculturalidad, comunicación y estudios europeos, 2015, No. 9: 19-33 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/57307 | |
dc.description.abstract | During the forties and fifties, discourses about cinema were dealt with in terms of theory of representation. Italian neorealism catalyzed the critical positions within the debate about realism, yet Italian neorealist films were not the only ones to raise the question of the relationship between film and reality. If the notion of transparency was considered as the key concept within the discourse of realism, it is certainly does not provide an exhaustive explanation of it. By referring to three examples, we show here how the interest of the critical and theoretical debate about realism in post-war France displays various forms to conceive of reality, representation and the role of the spectator. In this article we will examine three models, or ‘ideologies’, of representation. | en_US |
dc.description.abstract | Durante los años cuarenta y cincuenta, los discursos sobre el cine se discutían en un sentido que afectaba a la teoría de la representación. Las películas del neorrealismo italiano catalizaron los posicionamientos del debate sobre el realismo. Sin embargo, no fueron las únicas que se plantearon la relación entre cine y realidad. Es más, la noción de transparencia fue la clave para el discurso realista, aunque, ciertamente, no permita «explicarlo». A través de tres ejemplos, demostraremos aquí que el interés del debate crítico y teórico de la posguerra francesa sobre la cuestión del realismo despliega varias formas de concebir la realidad, la representación y la función del espectador. En este artículo vamos a examinar tres modelos, o «ideologías», representacionales, a partir de la teoría de la representación en el discurso crítico. | es |
dc.subject | Arte. Generalidades | es |
dc.subject | Arte | es |
dc.title | Dialectiques réalistes du discours critique: Barkin, Bazin, Desternes | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |