De cerca y de lejos. Pensar (y pesar) la violencia
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Larrauri, Iñigo
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2015
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There is a kind of image we call violent. One which attacks us and somehow
inflicts pain from a distance. At the same time, there is a group of
images we call sublime which are violent to some extent, and yet invite us
to take delight in watching rather than making us close our eyes. While
the former kind give rise to rejection, the latter one allows enjoyment; both groups, however, have some common features. It is precisely the way
in which each group manages its own common features what invites us
to propose a way to measure, weight, or at least think of, those violent
images. For such purpose, we will make use of examples (audiovisual, pictorial,
photographic, and sculptural) illustrating the differences between
images of what we will call immanent violence and those of what we will call
imminent violence.Existe un tipo de imagen que calificamos como violenta: aquella que nos
agrede y produce dolor a distancia. Por otro lado podemos encontrar un
grupo de imágenes que llamamos sublimes y que, aunque tienen un componente
de violencia, lejos de incitarnos a cerrar los ojos nos invitan a
deleitarnos con lo que nos dan a ver. Allí donde unas ofrecen rechazo, las
otras permiten el goce; sin embargo, ambas imágenes comparten algunos
elementos. Es precisamente la manera de gestionar estos rasgos comunes
lo que nos lleva a proponer un esquema para medir, pesar o, al menos,
pensar las imágenes violentas. Para este fin nos ayudaremos también de
algunos ejemplos (audiovisuales, pictóricos, fotográficos y escultóricos)
que ilustren las diferencias que detectamos entre las imágenes que llamaremos
de violencia inmanente, y aquellas otras que consideramos de violencia
inminente. |
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Veure al catàleg Trobes
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Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
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