|
We analyse the response that the immigrant students have received from the Spanish Educational system,
as for equal access, equal treatment and equal performance, social inclusion and family involvement. We
searched the WoS, Scopus and Dialnet databases to read the recent papers published in Spanish indexed
journals, the Aranzadi database to identify the educational legislation, and the OECD reports. Among the
positive aspects we can highlight: the significant economic effort made to guarantee their compulsory free
schooling, and the development of curricular and organizational measures. As to the negative points we
can mention: risk of creating a dual education system; adoption of exclusively compensatory academic
measures; poor academic performance, absenteeism, dropout and early incorporation into labour; difficulties
in social inclusion; and low parental involvement in school life. These data may be useful for designing
educational policies and practices more equitable and inclusive.Se analiza la respuesta que el sistema educativo español ha dado al alumnado
inmigrante, en cuanto a la igualdad de acceso, de trato y de rendimiento, a
la inclusión social y a la participación familiar. Se han consultado artículos
publicados en revistas españolas indexadas en WoS, Scopus y Dialnet, la legislación
educativa (Aranzadi), y los informes de la OCDE. Entre los aspectos
positivos: el esfuerzo económico realizado para conseguir una escolarización
obligatoria y gratuita, y la adopción de medidas curriculares y organizativas.
Entre los negativos: el riesgo de crear una dualidad en el sistema educativo;
la adopción de medidas exclusivamente compensatorias; el bajo rendimiento
académico, el absentismo, el abandono escolar y la incorporación temprana
al trabajo; las dificultades en la inclusión social; y la escasa participación de
los padres. Estos datos pueden ser de utilidad para diseñar políticas y prácticas
educativas más equitativas e inclusivas.
|