Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Olmos Alcaraz, Antonia | es |
dc.date.accessioned | 2017-03-01T12:20:23Z | |
dc.date.available | 2017-03-01T12:20:23Z | |
dc.date.issued | 2016 | es |
dc.identifier.citation | Olmos Alcaraz, Antonia. Cultural and linguistic diversity and interculturalism in Andalusian school: an analysis of education policies. En: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 2016, Vol. 22, no. 2: 2 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/57465 | |
dc.description.abstract | This paper is based on some research projects about immigration and education in Spain where I have been working on. The objectives of this work are: 1). To show the linguistic diversity of the students at Andalusian school, due to the migratory phenomenon; and 2). To analyse the educational policies designed to manage the linguistic diversity in schools. The results –obtained by conducting questionaries, interviews and participant observation– indicate that, due to the increase of linguistic diversity in the last decade, some educational policies have been designed to manage the new linguistic and cultural situation, but also indicate that there are ‘different kinds of policies for different kinds of students’. As a conclusion of this paper, I make a critical approach of how the government is treating the arrivals of ‘new students’, and how the different languages have been treated, because some of them have been more recognized than others | en_US |
dc.description.abstract | El texto muestra parte del trabajo realizado a raíz de la participación en diversas investigaciones sobre inmigración y escuela en España. Los objetivos del artículo son: 1). Mostrar la diversidad lingüística de los estudiantes en la escuela en contexto andaluz, producto de los movimientos migratorios internacionales; y 2). Analizar las políticas educativas diseñadas para gestionar dicha diversidad. Los resultados que se exponen –fruto de la realización de cuestionarios, entrevistas y observación participante– indican que, para responder al incremento de la diversidad, las administraciones públicas han diseñado dispositivos para enseñar español al alumnado extranjero y programas para enseñar lenguas como el inglés, francés o alemán, a los que no asisten normalmente los/as alumnos/as inmigrantes, quedando fuera de estas políticas lingüísticas las “lenguas de los/as inmigrantes”. En la discusión se reflexiona sobre el trato diferenciador que se está dando con ello al alumnado, de tal forma que podemos hablar de “distintos tipos de políticas para distintos tipos de alumnado”. | es |
dc.subject | Educación | es |
dc.subject | Psicología y educación | es |
dc.title | Cultural and linguistic diversity and interculturalism in Andalusian school: an analysis of education policies | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::PEDAGOGÍA | es |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |