NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Educational leadership and teacher involvement as success factors in schools in disadvantaged areas of Spain

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Educational leadership and teacher involvement as success factors in schools in disadvantaged areas of Spain

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Pàmies Rovira, Jordi es
dc.contributor.author Senent Sánchez, Joan Maria es
dc.contributor.author Essomba, Miquel Àngel es
dc.date.accessioned 2017-03-01T12:20:23Z
dc.date.available 2017-03-01T12:20:23Z
dc.date.issued 2016 es
dc.identifier.citation Pàmies Rovira, Jordi ; Senent Sánchez, Joan Maria ; Essomba, Miquel Àngel. Educational leadership and teacher involvement as success factors in schools in disadvantaged areas of Spain. En: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 2016, Vol. 22, no. 2: 4 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/57467
dc.description.abstract Research into education and inequalities shows that families’ socio-economic background is one of the factors that has a determinig effect on the achievement of academic results. However, while not denying the influence of external factors, research also highlight the key role the school and school agents can play in more vulnerable young people’s educational pathways and academic achievements. It also finds that schools with similar student profiles display different levels of achievement.This article presents the results of a research project aimed at identifying factors that contribute to academic success in primary and secondary schools located in disadvantaged socio-economic areas in four major cities in Spain (Barcelona, Madrid, Seville and Valencia). This research shows the importance of internal institutional dimensions for academic results and the impact of the educational leadership displayed by school directors and teachers on academic achievement en_US
dc.description.abstract Las investigaciones en educación y desigualdades muestran que el entorno socioeconómico de las familias es uno de los factores que condicionan en mayor medida el logro de los resultados académicos. Sin embargo, sin negar la influencia de los factores externos, las investigaciones ponen también de relieve el papel clave que pueden tener la institución educativa y los agentes escolares en las trayectorias y el logro del éxito académico de los jóvenes en situación de mayor vulnerabilidad. Y constatan que escuelas con similares perfiles de estudiantes alcanzan logros diferenciados Este artículo presenta los resultados de un proyecto de investigación cuyo objetivo ha sido identificar los factores que contribuyen al éxito académico en escuelas de educación primaria y secundaria obligatoria situadas en entornos socioeconómicos desfavorecidos de cuatro grandes ciudades en España (Barcelona, Madrid, Sevilla y Valencia). La investigación muestra la importancia que sobre los resultados académicos tienen las dimensiones institucionales internas y la incidencia del liderazgo pedagógico de la dirección y del profesorado en el logro académico.    es
dc.subject Educación es
dc.subject Psicología y educación es
dc.title Educational leadership and teacher involvement as success factors in schools in disadvantaged areas of Spain es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PEDAGOGÍA es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (119.8Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques