NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Reflective and Inquary Thinking in Education. Aspects to consider in teacher education

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Reflective and Inquary Thinking in Education. Aspects to consider in teacher education

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Fernández Fernández, Samuel es
dc.contributor.author Arias Blanco, José Miguel es
dc.contributor.author Fernández Alonso, Rubén es
dc.contributor.author Burguera Condón, Joaquín Lorenzo es
dc.contributor.author Fernández Raigoso Castaño, Marcelino es
dc.date.accessioned 2017-03-01T12:20:23Z
dc.date.available 2017-03-01T12:20:23Z
dc.date.issued 2016 es
dc.identifier.citation Fernández Fernández, Samuel ; Arias Blanco, José Miguel ; Fernández Alonso, Rubén ; Burguera Condón, Joaquín Lorenzo ; Fernández Raigoso Castaño, Marcelino. Reflective and Inquary Thinking in Education. Aspects to consider in teacher education. En: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 2016, Vol. 22, no. 2: 5 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/57468
dc.description.abstract Training teachers as reflective practitioners and researchers should be a priority for an educational system that seeks to improve their students in managing complex information and solving problems creatively and divergently The reflective educator, as perceived by the Spanish teachers participating in TALIS, has been distributed on a scale or TRI index that allows us to show the frequency of participation in educational activities that facilitate a reflective professional development (DPR). Thus we see that half of the sample believes that his professional development includes occasionally training activities of reflective character. Identified by multilevel analysis, the personal and school factors associated with the reflective teacher educator profile, correspond to an individual attribute but linked to a collaborative network for training teacher around a school center with instructional leadership and evaluative control. This means for teachers more dedication and intensity, but also results in a self-perception of professional effectiveness and control over the processes of teaching and learning using with their students. DPR index is shown as consisting in the representation of a teaching profile that favors the effectiveness of classroom processes. According to the situation of Spain in estimating the DPR index, we consider of interest to evolve the current model of initial and continuing teacher education towards an approach that enhances the reflective and collaborative research capabilities of our faculty and students en_US
dc.description.abstract Formar al profesorado como profesionales reflexivos e investigadores debe ser una prioridad para un sistema educativo que busque la mejora de su alumnado en el manejo de información compleja y la resolución de problemas de forma creativa y divergente. El educador reflexivo, tal como es percibido por el profesorado español que participa en el estudio TALIS (OECD, 2014), ha sido distribuido en una escala o índice TRI que permite mostrar la frecuencia de participación en actividades formativas que facilitan un “Desarrollo profesional reflexivo” (DPR). La mitad de la muestra considera que su desarrollo profesional incluye actividades formativas ocasionales de carácter reflexivo. Se identifican, mediante análisis multinivel, los factores individuales y de centro asociados al perfil docente de educador reflexivo, que se corresponden con un atributo individual vinculado a una formación en red o de colaboración docente en torno a un centro con liderazgo pedagógico y control evaluativo. Esto supone para el docente una mayor dedicación e intensidad, una autopercepción de efectividad profesional y dominio sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje que utiliza con su alumnado. El índice DPR se muestra consistente en la representación de un perfil docente que favorece la efectividad de los procesos de aula. Por la situación que presenta España en la estimación del índice DPR, consideramos de interés hacer evolucionar los modelos de formación inicial y continua del profesorado hacia un enfoque que potencie las capacidades reflexiva, investigadora y colaborativa de nuestro profesorado y estudiantes. es
dc.subject Educación es
dc.subject Psicología y educación es
dc.title Reflective and Inquary Thinking in Education. Aspects to consider in teacher education es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PEDAGOGÍA es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (266.3Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques