NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Evaluation of the design of the AEdEm Programme for Emotional Education in Secondary Education

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Evaluation of the design of the AEdEm Programme for Emotional Education in Secondary Education

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Sánchez Calleja, Laura es
dc.contributor.author García Jiménez, Eduardo es
dc.contributor.author Rodríguez Gómez, Gregorio es
dc.date.accessioned 2017-03-01T12:20:24Z
dc.date.available 2017-03-01T12:20:24Z
dc.date.issued 2016 es
dc.identifier.citation Sánchez Calleja, Laura ; García Jiménez, Eduardo ; Rodríguez Gómez, Gregorio. Evaluation of the design of the AEdEm Programme for Emotional Education in Secondary Education. En: Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 2016, Vol. 22, no. 2: 8 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/57471
dc.description.abstract Systematic interventions in the field of emotional education are increasingly used to facilitate the acquisition of emotional skills among adolescents. The evaluation of such interventions in this study shows that most of them take the form of expert programmes, without their activities being integrated within the school curriculum. This paper presents an evaluation of the design of the Emotional Education course - AEdEm - (Sánchez Román & Sánchez Calleja, 2015), delivered as part of the 1st and 2nd year Compulsory Secondary Education (ESO) programme in a High School in Spain. The programme aims to develop emotional skills as defined in the work of authors such as Bisquerra & Pérez-Escoda (2007) and Goleman (1995). The evaluation was carried out using the process of validation by expert judges. We involved 10 lecturers from different Spanish universities all specializing in this field, with the aim of substantiating the rationality of the proposal and the coherence of its components. In accordance with the conclusions of Osuna (2000) we applied the criteria of: importance, relevance, appropriateness, usefulness and viability. The instruments we used for these criteria were an evaluation scale for the first four and bottleneck analysis for the final criterion. The results show that the design of the programme is valid, and experts say the programme is very appropriate and quite important, relevant and useful en_US
dc.description.abstract Las intervenciones sistemáticas en el ámbito de la educación emocional son un recurso cada vez más utilizado para facilitar entre los adolescentes la adquisición de competencias emocionales. La revisión realizada en este trabajo de dichas intervenciones muestra que la mayor parte de ellas adopta la forma de programas de expertos sin llegar a integrar sus actuaciones dentro del currículo escolar. El presente trabajo detalla la evaluación del diseño del programa de la asignatura de Educación Emocional -Programa AEdEm- (Sánchez Román y Sánchez Calleja, 2015), impartida como obligatoria en 1º y 2º de la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de un Instituto de Educación Secundaria. Este programa, persigue el desarrollo de las competencias emocionales siguiendo las aportaciones de autores como Bisquerra y Pérez-Escoda (2007) y Goleman (1995). La evaluación se ha llevado a cabo a través de la validación por jueces. Hemos contado con 10 docentes de diversas universidades españolas especializados en la materia, con el objetivo de conocer la racionalidad de la propuesta y la coherencia de sus componentes. Los criterios siguiendo las aportaciones de Osuna (2000) han sido: relevancia, pertinencia, adecuación, utilidad y viabilidad. Utilizando como instrumentos una escala de evaluación, para los cuatro primeros y el análisis de cuellos de botella, para el último. Los resultados muestran que el diseño del programa es válido, concretamente los expertos opinan del programa que es muy adecuado y bastante relevante, pertinente y útil. es
dc.subject Educación es
dc.subject Psicología y educación es
dc.title Evaluation of the design of the AEdEm Programme for Emotional Education in Secondary Education es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::PEDAGOGÍA es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (232.3Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques