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Promoting the creation of schools which are more democratic through the improvement of school coexistence and the involvement of the educational community continues to be a challenge at present, and still more so where the schools are socially vulnerable. From this perspective, the main objective of our doctoral thesis is to analyse educational centres with various social problems in order to design a programme aimed at building a more democratic school. In particular, the outcome of this research process has resulted in the design of a programme focused on the improvement of school coexistence and which we have named “ConVivim” (“We Co-Exist” in English). In this programme we mainly pursue a culture of peace and a culture of the school by promoting a sense of belonging to the school through actions aimed at participation and coexistence. The research presented here falls within the Critical theory or critical paradigm with the aim of fostering the transformation of the social and educational reality of certain educational centres immersed in vulnerable contexts. More specifically, it is worth stressing that in the methodology used we have opted for the complementarity between methods and we have used information gathering tools, both at the quantitative and qualitative levels. The research is organised in 4 phases: 1) Literature review; 2) Comparative study (Argentina and Spain); 3) Pilot study; and 4) Concluding study (programme consolidation). Finally, we present the programme ConVivim. The data derived from it shows that this initiative has undoubtedly improved coexistence in those educational centres where it has been implemented. In this light, we can consider ConVivim a good way to prevent school violence and to improve coexistence at educational institutions with similar characteristics, both nationally and overseas.En la actualidad promover la construcción de escuelas más democráticas a través de la mejora de la convivencia escolar y la participación de la comunidad educativa, sigue siendo un desafío, y todavía más en aquellas instituciones en situación de vulnerabilidad social. Desde esta perspectiva, el objetivo principal de nuestra tesis doctoral es analizar centros educativos con dificultades sociales diversas para llegar a diseñar un programa encaminado a configurar escuelas más democráticas. En concreto, el resultado de este proceso de investigación ha supuesto el diseño de un programa centrado en la mejora de la convivencia escolar y que hemos denominado “ConVivim” (ConVivimos en español). En este programa se trabaja principalmente por la cultura de paz y de centro, fomentando el sentimiento de pertenencia a la escuela a través de actuaciones encaminadas a la participación y a la convivencia. La investigación que se presenta se enmarca en la teoría crítica o paradigma crítico, con la finalidad de fomentar la transformación de la realidad social y educativa de determinadas escuelas inmersas en contextos vulnerables. De forma más específica, cabe destacar que, a nivel metodológico se ha apostado por la complementariedad entre métodos, empleando instrumentos de recogida de información cuantitativa y cualitativa. La investigación se estructura en 4 fases: 1) Estudio bibliográfico; 2) Estudio comparado (Argentina y España); 3) Estudio piloto; 4) Estudio final (consolidación del programa). Finalmente, se presenta el programa ConVivim, cuyos datos derivados del mismo ponen de manifiesto que se trata de una iniciativa que, sin duda, ha mejorado la convivencia en los centros educativos donde se ha implementado. Desde esta perspectiva, podemos considerar que puede ser una buena manera de prevenir la violencia escolar y de mejorar la convivencia en instituciones educativas de características similares, tanto a nivel nacional como internacional.
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