|
The essay draws on this crisis-frame and aims at showing as the education
system in Italy, compared with Greece, Portugal, and Spain that converge
for the similar Mediterranean welfare regime, reacted to crisis in a peculiar
way. By comparing statistical indicators of national performances (about:
educational access, school success, equity, and inclusion of students with
ethnic background) during the crisis time (2000-2014), we want to focus on
the sufferance but also on the resilience of the Italian system of education.
Four priorities rise in the direction of its reformability: completion of school
autonomy, completion of the digitalization plan providing all schools with
updated ICTs, changes in time scheduling of the school offer, and implementation
of the national evaluation system. The essay reports findings from a
cross-national research project, carried out by ISCTE-IUL of Lisbon with the
support of the Foundation of Science andTechnology (Portugal Government)El artículo analiza la reacción peculiar del sistema educativo italiano a la
reciente crisis, en comparación con países dotados de un «modelo de bienestar
Mediterráneo», como Grecia, Portugal y España. Analizando los principales
indicadores estadísticos nacionales de los sistemas educativos –acceso a la
educación, éxito escolar, equidad e inclusión de alumnos inmigrantes– se
ha profundizado en las dificultades, pero también en la resiliencia del sistema
italiano de educación. El análisis permite concluir que las prioridades en términos
de reforma son: completar el proceso de autonomía escolar, completar
el plan de digitalización, dotando todas las escuelas de TICs actualizadas,
cambiar la jornada escolar e implementar un sistema de evaluación nacional.
El articulo presenta los resultados de un Proyecto de investigación trasnacional
llevado a cabo por ISCTE-IUL de Lisboa con el apoyo de la Fundación
de Ciencias y tecnología (Gobierno de Portugal).
|