NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Colombo, Maddalena es
dc.contributor.author Santagati, Mariagrazia es
dc.date.accessioned 2017-07-07T12:17:56Z
dc.date.available 2017-07-07T12:17:56Z
dc.date.issued 2016 es
dc.identifier.citation Colombo, Maddalena ; Santagati, Mariagrazia. Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward. En: Arxius de Ciències Socials, 2016, No. 35: 29 es
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/59391
dc.description.abstract The essay draws on this crisis-frame and aims at showing as the education system in Italy, compared with Greece, Portugal, and Spain that converge for the similar Mediterranean welfare regime, reacted to crisis in a peculiar way. By comparing statistical indicators of national performances (about: educational access, school success, equity, and inclusion of students with ethnic background) during the crisis time (2000-2014), we want to focus on the sufferance but also on the resilience of the Italian system of education. Four priorities rise in the direction of its reformability: completion of school autonomy, completion of the digitalization plan providing all schools with updated ICTs, changes in time scheduling of the school offer, and implementation of the national evaluation system. The essay reports findings from a cross-national research project, carried out by ISCTE-IUL of Lisbon with the support of the Foundation of Science andTechnology (Portugal Government) en_US
dc.description.abstract El artículo analiza la reacción peculiar del sistema educativo italiano a la reciente crisis, en comparación con países dotados de un «modelo de bienestar Mediterráneo», como Grecia, Portugal y España. Analizando los principales indicadores estadísticos nacionales de los sistemas educativos –acceso a la educación, éxito escolar, equidad e inclusión de alumnos inmigrantes– se ha profundizado en las dificultades, pero también en la resiliencia del sistema italiano de educación. El análisis permite concluir que las prioridades en términos de reforma son: completar el proceso de autonomía escolar, completar el plan de digitalización, dotando todas las escuelas de TICs actualizadas, cambiar la jornada escolar e implementar un sistema de evaluación nacional. El articulo presenta los resultados de un Proyecto de investigación trasnacional llevado a cabo por ISCTE-IUL de Lisboa con el apoyo de la Fundación de Ciencias y tecnología (Gobierno de Portugal). es
dc.subject Sociología. Población. Trabajo social es
dc.subject Ciencias sociales es
dc.subject Antropología. Etnología es
dc.subject Ciencias sociales es
dc.title Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward es
dc.type journal article es_ES
dc.subject.unesco UNESCO::SOCIOLOGIA es
dc.type.hasVersion VoR es_ES

Visualització       (382.9Kb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques