Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Colombo, Maddalena | es |
dc.contributor.author | Santagati, Mariagrazia | es |
dc.date.accessioned | 2017-07-07T12:17:56Z | |
dc.date.available | 2017-07-07T12:17:56Z | |
dc.date.issued | 2016 | es |
dc.identifier.citation | Colombo, Maddalena ; Santagati, Mariagrazia. Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward. En: Arxius de Ciències Socials, 2016, No. 35: 29 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10550/59391 | |
dc.description.abstract | The essay draws on this crisis-frame and aims at showing as the education system in Italy, compared with Greece, Portugal, and Spain that converge for the similar Mediterranean welfare regime, reacted to crisis in a peculiar way. By comparing statistical indicators of national performances (about: educational access, school success, equity, and inclusion of students with ethnic background) during the crisis time (2000-2014), we want to focus on the sufferance but also on the resilience of the Italian system of education. Four priorities rise in the direction of its reformability: completion of school autonomy, completion of the digitalization plan providing all schools with updated ICTs, changes in time scheduling of the school offer, and implementation of the national evaluation system. The essay reports findings from a cross-national research project, carried out by ISCTE-IUL of Lisbon with the support of the Foundation of Science andTechnology (Portugal Government) | en_US |
dc.description.abstract | El artículo analiza la reacción peculiar del sistema educativo italiano a la reciente crisis, en comparación con países dotados de un «modelo de bienestar Mediterráneo», como Grecia, Portugal y España. Analizando los principales indicadores estadísticos nacionales de los sistemas educativos –acceso a la educación, éxito escolar, equidad e inclusión de alumnos inmigrantes– se ha profundizado en las dificultades, pero también en la resiliencia del sistema italiano de educación. El análisis permite concluir que las prioridades en términos de reforma son: completar el proceso de autonomía escolar, completar el plan de digitalización, dotando todas las escuelas de TICs actualizadas, cambiar la jornada escolar e implementar un sistema de evaluación nacional. El articulo presenta los resultados de un Proyecto de investigación trasnacional llevado a cabo por ISCTE-IUL de Lisboa con el apoyo de la Fundación de Ciencias y tecnología (Gobierno de Portugal). | es |
dc.subject | Sociología. Población. Trabajo social | es |
dc.subject | Ciencias sociales | es |
dc.subject | Antropología. Etnología | es |
dc.subject | Ciencias sociales | es |
dc.title | Education in a crisis. Italy within southern Europe: Trends and the way forward | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::SOCIOLOGIA | es |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |