|
The diversity of family models is not translated into an equal acceptance, especially when they deviate from heteronormativity. The present thesis deals with the study of the acceptance of the homoparental families in the stage of secondary education developing in two phases.
The first one aims at describing the attitudes of Secondary Education students in relation to Affective-sexual and Family Diversity and in the second one to elaborate an intervention program - called H-EDUCA -, based on the scientific literature and adapted to our context in order to improve students' attitudes towards this family model, considering its effectiveness in a pilot study. In the descriptive phase there were 849 pupils from 2nd CSE (Compulsory Secondary Education) enrolled in state and state-subsidised schools of the city of Valencia and its metropolitan area. In the intervention phase there were 89 students from 2nd CSE (Compulsory Secondary Education), 70 from the intervention centre and 19 from the control centre.
The data collection procedures used have been scales and the effectiveness of the program was carried out including both quantitative and qualitative tools - open questions and stories-. The most relevant results are: a) the validation and factorization of the Homoparental Family Attitudes Scale (AFH), the MyP-H Scale of Myths and Prejudices and the Compassion Scale (Pommier, 2010); b) the profile of high school students: they show homophobia rates and a tolerant attitude towards homoparentality, with little influence of myths and prejudices, as well as a compassionate tendency; c) there are significant differences according to gender, course and knowledge of the homoparental model; d) the prediction of Homoparentality from Homophobia, Myths and Prejudices as well as the Absence of Compassion and e) the suggestion approach to improve the program of intervention elaborated, the H-EDUCA Program.La diversidad de modelos familiares no se traduce en una igualdad de aceptación, especialmente cuando estos se alejan de la heteronormatividad. La presente tesis aborda el estudio de la aceptación de las familias homoparentales en la etapa de educación secundaria desarrollándose en dos fases.
En la primera se pretende describir las actitudes del alumnado de Educación Secundaria en relación con la Diversidad Afectivo-sexual y Familiar y en la segunda elaborar un programa de intervención - denominado H-EDUCA-, fundamentado en la literatura científica y adaptado a nuestro contexto para mejorar las actitudes del alumnado hacia este modelo familiar; planteándose valorar su eficacia en un estudio piloto. En la fase descriptiva se contó con 849 alumnas y alumnos de secundaria escolarizados en centros públicos y concertados de Valencia capital y área metropolitana. En la fase de intervención se contó con 89 estudiantes de 2º de la ESO, 70 del centro de intervención y 19 del centro control.
Los instrumentos empleados han sido escalas y la eficacia del programa se llevó a cabo incluyendo tanto instrumentos cuantitativos como cualitativos –cuestiones abiertas y relatos-. Entre los resultados más relevantes: a) la validación y factorización de: la Escala de Actitudes hacia Familias Homoparentales (AFH), la Escala de Mitos y Prejuicios hacia la Homoparentalidad (MyP-H) y la Compassion Scale (Pommier, 2010); b) el perfil de las y los estudiantes de secundaria: presentan unos índices de homofobia y una actitud tolerante hacia la homoparentalidad, con escasa influencia de mitos y prejuicios, así como una tendencia compasiva; c) se encuentran diferencias significativas en función del sexo, del curso y del conocimiento del modelo homoparental; d) la predicción de la Homoparentalidad a partir de la Homofobia, los Mitos y Prejuicios así como la Ausencia de Compasión y e) el planteamiento de sugerencias para mejorar el programa de intervención elaborado, el Programa H-EDUCA.
|