Acquisition of english as a second language by students with Asperger Syndrome: a theoretical approach
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Madueño Toribio, Antonia
Martínez López, Miguel (dir.);
Hernández Sacristán, Carlos (dir.)
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
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Aquest document és un/a treball fi de màster, creat/da en: 2015
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We depart from an exploration of the main differences between Asperger
Syndrome (AS) and High-Functioning autism (HFA) within Autism Spectrum
Disorders (ASD): AS individuals exhibit higher IQs, no delay in language acquisition
(LA) and a likely special ability in second language acquisition (SLA). This topic will
raise awareness of the potential factors and characteristics –favourable and
unfavourable- that teachers and students with AS should take into account when dealing
with AS students’ ESL acquisition.
Our contribution aims at offering a broader perspective on contemporary SLA
theories and providing a solid basis for a future field research, which will enable a
review of the assumption that AS individuals experience special difficulties with L2
acquisition. Besides the presumption that the L1 production could be attained more
easily by AS individuals due to their lexical competences and grammatical abilities, we
assume the hypothesis that individuals affected by AS may have a remarkable facility
with SLA.
We provide a theoretical framework to facilitate a precise contextualization of
AS and its possible impact on LA. Then, we discuss those features from a
neurolinguistic perspective and background, as a previous step to dealing with the
specific characteristics, factors and variables affecting the process of AS student’s ESL
acquisition. To conclude, we present a research proposal containing an empirical study
project for the verification of the hypotheses herein presented.Partimos de diferenciar entre el Síndrome de Asperger (SA) y el Autismo de alto
funcionamiento (AAF) dentro de los Trastornos del Espectro Autista (TEA)
considerando tres características principales: individuos con SA muestran un CI
elevado, falta de retraso en la adquisición del lenguaje (AL) y una posible facilidad en la
adquisición de segundas lenguas (ASL). Además, tratamos los factores y características
–favorables y desfavorables- que los/as estudiantes con SA y su profesorado deben
considerar al abordar la ASL del inglés.
El estudio contribuye a ofrecer una perspectiva más amplia de las teorías
contemporáneas sobre ASL y a proporcionar una base sólida para un futuro estudio de
campo que permita revisar la hipótesis de que los individuos con SA tienen dificultades
en el ámbito de la ASL. Además de sostener que la producción de la L1 podría
alcanzarse más fácilmente por individuos con SA, dadas sus competencias léxicas y
habilidades gramaticales, asumimos la hipótesis de que los/as individuos/as con SA
puedan tener una notable facilidad con la ASL.
Proporcionamos un marco teórico para facilitar una precisa contextualización del
SA y los posibles determinantes que puedan afectar a la AL. Estos condicionantes se
analizan desde una perspectiva y antecedentes neurolingüísticos, como paso previo a las
características, factores y variables específicas que afectan al proceso de ASL (inglés)
de los/as estudiantes con SA. Finalmente, presentamos una propuesta de investigación
para un proyecto de estudio de campo que pueda verificar en un futuro las hipótesis
presentadas.
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Veure al catàleg Trobes
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