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The main purpose of this thesis is on the one hand to investigate at a general level communication in art museums in Spain and on the other, to deepen this study in the particular case of the IVAM, the Valencian Institute of Modern Art to know if it has a management professionalization of communication taking advantage of the change of address produced in September 2014. This thesis was conducted in Valencia from 2009 until today, and the data for this study was obtained from in-depth personal interviews with the two communication directors of the IVAM of both stages, based on a semi-structured questionnaire, and a survey of the person responsible for "Friends of the IVAM". This thesis describes the evolution of communication and analyzes each and every one of the actions and pieces of communication of the IVAM. Based on the results of this research, it can be concluded that the Valencian Institute of Modern Art already has a strategic plan for communication, a map of public towards which to structure a total communication strategy and a coordinated plan of actions that it allows him to establish a fluid and continuous dialogue with all his audiences, which is why this institution adapts little by little to the new museum and communication tendencies.El objeto principal de esta tesis es por un lado investigar a nivel general la comunicación en los museos de arte en España y por otro, profundizar este estudio en el caso particular del IVAM, el Instituto Valenciano de Arte Moderno para conocer si tiene ahora una gestión profesionalizada de la comunicación aprovechando el cambio de dirección producido en septiembre de 2014. Esta tesis se realizó en Valencia desde el año 2009 hasta hoy, y los datos para este estudio fueron obtenidos a partir de entrevistas personales en profundidad con las dos directoras de comunicación del IVAM de ambas etapas, en base a un cuestionario tipo semiestructurado, y una encuesta a la responsable de “Amigos del IVAM”. Esta tesis describe la evolución de la comunicación y analiza todas y cada una de las acciones y piezas de comunicación del IVAM. Sobre la base de los resultados de esta investigación, se puede concluir que el Instituto Valenciano de Arte Moderno ya dispone de un plan estratégico de la comunicación, un mapa de públicos hacia los cuales estructurar una estrategia de comunicación total y un plan de acciones coordinado que le permite establecer un diálogo fluido y continuado con todos sus públicos, es por ello por lo que esta institución se adapta poco a poco a las nuevas tendencias museísticas y de comunicación.
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