Mostra el registre complet de l'element
García Monteagudo, Diego
Souto González, Xosé M. (dir.) Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials |
|
Aquest document és un/a treball fi de màster, creat/da en: 2016 | |
This research report is based on a comparative method in which social representations of rural areas students in the fourth year of secondary school are analyzed. We have chosen a rural experimental centre (IES No. 1 Requena) and two centres contrast, urban (IES San Vicent Ferrer) and suburban (Colegio Pléyade). From the interpretation of the results of the surveys and mental diagrams, and analysis of a semi-structured interview and textbooks, it has been shown that the school curriculum is an obstacle to the knowledge of the social perceptions of students. The similarities and differences between social practice and lives space explain the real lived space conceptions (experimental centre) or idyllic (centres contrast) on rural areas.Esta memoria de investigación se fundamenta en un método comparativo en la que se analizan las representaciones sociales del medio rural de estudiantes de cuarto curso de educación secundaria. Hemos escogido un centro experimental rural (IES Nº1 de Requena) y dos centros de contraste: urbano (IES San Vicent Ferrer) y periurbano (Colegio Pléyade). A partir de la interpretación de los resultados de las encuestas y de los esquemas mentales, y del análisis de una entrevista semiestructurada y los libros de texto, se ha demostrado que el currículo escolar es un obstáculo al conocimiento de las percepciones sociales del alumnado. Las similitudes y diferencias respecto de la práctica social y el espacio vivido explican las concepciones reales (centro experimental) o idílicas (centros de contraste) sobre el medio rural. | |
Veure al catàleg Trobes |