|
The objective of the present study is to analyse how the female physical education teacher is represented in the textbooks of this area of expertise, in the primary education stage. A quantitative study is carried out showing a high number of female teachers with regard to the male physical education teacher, mainly in the first cycle of Primary Education. Thereafter, a qualitative scrutiny was performed, through content analysis, identifying a stereotyped treatment of the physical characteristics of the teacher, by representing a teacher who is eminently young, thin, wearing sports clothes, has fair skin, and without disabilities. But, at the same time, a more open and participative image appears in relation to the role represented, since the physical education teacher can be seen in the peripheral area of the image, with an active attitude, in a space not necessarily associated with sports, without teaching complements, imparting content related to group-class management and games. RESUMEN El objetivo del presente estudio es analizar cómo se representa a la maestra de educación física en los libros de texto de esta área, en la etapa de Educación Primaria. Se realiza un estudio cuantitativo que muestra un número elevado de maestras con respecto al maestro de educación física, principalmente en el primer ciclo de Primaria y otro cualitativo, a través del análisis de contenido, identificando un tratamiento estereotipado en cuanto a las características físicas de la docente, al representar a una maestra eminentemente joven, de raza blanca, delgada, con ropa deportiva y sin discapacidad. Pero a la vez, aparece un tratamiento más abierto y participativo en cuanto al rol representado, ya que la maestra de educación física aparece en la zona periférica de la imagen, con actitud activa, en un espacio no necesariamente deportivo, sin complementos docentes, que imparte contenidos relacionados con la gestión del grupo-clase y los juegos.
|