|
Les relacions entre la Psicologia Moral i la Filosofia Moral han sigut
motiu de diverses i importants reflexions. Per a Piaget i Kohlberg, la col·
laboració entre ambdues disciplines era tan lògica com important; però junt
al declivi dels seus enfocaments, s’han plantejat preocupacions sobre les
conseqüències negatives d’un excés apropament entre ambdues especialitats,
així com exhortacions a reafirmar l’autonomia de la Psicologia Moral front
la Filosofia, amb «més psicologia». Diagnòstic i tractament amb què no tots
els comentaris concorden. Després de passar revisió, esquemàticament, al
curs del dit debat, aquí es conclou amb la proposa de què s’hi conceba i pros·
seguisca en termes més amplis i autocrítics. Hui dia, particularment destacaríem:
a) Les «argumentacions mixtes» o la porositat dels límits disciplinaris
són tan inevitables com positives; b) en lloc de incórrer en il·lusions natu·
ralistes o en un descriptivisme ingenu i falsament neutral, allò més indicat
seria que totes les teories de la Psicologia Moral admeteren, del mode més transparent i reflexiu possible, les seues pressuposicions normatives o de va·
lor; c) més enllà de la relació entre els psicòlegs i els filòsofs de la moralitat,
o de l’anomenada «fal·làcia del psicòleg» (segons la qual els psicòlegs donen
per fet que les seues prescripcions cal que siguen adoptades com a guia pels
educadors), aquest debat hauria de conduir cap a una extensió de la comunitat
de «parells» encarregats de jutjar la qualitat de les investigació, o dit d’altra
forma, a la major democratització possible dels estudis en aquesta àrea.
|