|
Taking into consideration, as a theoretical frame, the contributions of the experts about the school choice freedom from different points of view, the target of this research is to prove the perception the students who study 4th and 2nd Bach in the CV, have concerning the school choice freedom, attending the different factors that come into play and that exert a direct or indirect influence on their decisions. The survey encompasses 1493 15 to 20-year-old students in the CV, belonging to public, semi-private and private schools. A questionnaire made to gather information about such important aspects as study scheduling and timing, the right to education as a fundamental right which correlates into school choice freedom, school performance, their level of self-efficiency, the importance of education quality. The results show that the parents' socio-cultural status determinates the kind of school choice, meaningfully different and more favourable the students' perceptionot the
education. Never forgetting the relevance of the families' cultural background, taken as a factor of segregation. And thus the families' participation in their children education becomes more active as they accomplish a higher socio-cultural and professional levelPartiendo de las aportaciones e investigadores sobre la libertad de elección, desde diferentes puntos de vista, se establece como objetivo de la presente investigación indagar en la repercusión que tiene la libertad de elección de centro en alumnos de 4.º de Educación Secundaria y 2.º de Bachillerato en la Comunidad Valenciana, atendiendo a los diversos factores que intervienen en la misma y que influyen de manera directa o indirecta sobre sus decisiones. La muestra está compuesta por 1.493 estudiantes de la Comunidad Valenciana, de edades comprendidas entre 15 y 20 años, correspondientes a centros públicos, privados-concertados y privados. Mediante un cuestionario confeccionado para la investigación, se recoge información sobre la distribución y organización del tiempo de estudio, el derecho a la educación como derecho fundamental, qué implica la libertad de elegir centro, el rendimiento escolar, el nivel de autoeficacia y la importancia de la calidad educativa. Los resultados muestran que, con relación al centro escogido, existe un sesgo producido en función del nivel sociocultural de los padres, significativamente distinto, relacionado con una percepción más favorable de la educación por parte del alumnado. Con ello, sin olvidar la importancia del capital cultural de las familias como factor de segregación, se constata que a medida que las familias acumulan un mayor nivel sociocultural y profesional, su participación en la educación de sus hijos es más activa
|