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In a current, globalized and international world, both interculturalism and
multiculturalism are shown as universal notions in the integral development of human
beings from their childhood since aspects such as solidarity, social justice, partnership
or empathy and proximity to the Other must be emphasized in the 21st century
classrooms. In this sense, heterogeneity and diversity are the essential elements of the
educative proposal which we present in this doctoral thesis. Thus, we have considered
literature; specifically, picturebooks - cultural artifacts endowed with narrative and
visual language - are, without a doubt, the most appropriate resource to transmit these
values and also for teaching/learning of English as a foreign language. We intend,
therefore, to promote the development of intercultural literary competence and
multiliteracity through picturebooks in a sixth grade class of English as a foreign
language.
Therefore, following these guidelines, we made a selection of eight picturebooks
regarding multi and intercultural themes. It is about eight stories that reflect specific
historical moments or conflicts where the authors seek to foster critical-reflective
thinking, imagination, curiosity and creativity among their readers. We are aware that
through the selected picturebooks children can infer cognitive, literary, aesthetic, social
and cultural knowledge and initiate a process of construction and negotiation of
meaning through an identification and some personal knowledge that bring them closer
to the Other.
Next, we carry out the design and implementation of a didactic sequence based on
four of the eight picturebooks. This time the selection was based on the context of the
students and timing, as well as on the sample of some of the most significant and
current issues such as the "empowerment" of women or racism. After analyzing the
results of the practical teaching experience, we conclude that the benefits of using
literature in the classroom are numerous since they enable an integral development of
human beings as students and as people.En un mundo globalizado e internacional como el actual, tanto la interculturalidad
como el multiculturalismo se muestran como nociones universales en el desarrollo
integral del ser humano desde su infancia. Esto es debido a que aspectos como la
solidaridad, la justicia social, el compañerismo, la empatía y la proximidad al otro
forman parte y deben ser aprendidos en las aulas del siglo XXI. En este sentido, la
heterogeneidad y la diversidad constituyen los elementos esenciales de la propuesta
educativa que presentamos en esta tesis doctoral. Así, hemos considerado que la
literatura; concretamente, el álbum ilustrado -artefacto cultural dotado de lenguaje
narrativo y visual- es, sin lugar a dudas, el recurso más idóneo para transmitir dichos
valores y también para la enseñanza/aprendizaje de inglés como lengua extranjera.
Pretendemos, por tanto, fomentar el desarrollo de la competencia literaria y la
multiliteracidad interculturales a través de una selección de álbumes ilustrados en una
clase de sexto de primaria de inglés como lengua extranjera.
Por consiguiente, bajo estas directrices, realizamos una selección de ocho álbumes
ilustrados en relación a temáticas multi e interculturales. Se trata de ocho historias que
reflejan momentos concretos de la historia o conflictos donde los autores buscan
fomentar el pensamiento crítico-reflexivo, la imaginación, la curiosidad y la creatividad
de sus lectores. Somos conscientes de que a través de los álbumes escogidos los niños
pueden inferir conocimientos cognitivos, literarios, estéticos, sociales y culturales e
iniciar un proceso de construcción y negociación de significado a través de una
identificación y conocimiento personal que los acerca más al otro.
Seguidamente, llevamos a cabo el diseño y la implementación de una secuencia
didáctica basada en cuatro de los ochos álbumes. Esta vez la selección se basó en el
contexto del alumnado y en la temporización, así como en la muestra de algunos de los
temas más significativos y actuales como el “empoderamiento” de la mujer o el
racismo. Tras analizar los resultados de la experiencia docente práctica, concluimos que
los beneficios del uso de la literatura en el aula son numerosos ya que permiten un
desarrollo integral del ser humano como estudiante y como persona.
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