NAGIOS: RODERIC FUNCIONANDO

«La princesa i el pèsol» (ATU 704): de les reescriptures escolars a la construcció identitària

Repositori DSpace/Manakin

IMPORTANT: Aquest repositori està en una versió antiga des del 3/12/2023. La nova instal.lació está en https://roderic.uv.es/

«La princesa i el pèsol» (ATU 704): de les reescriptures escolars a la construcció identitària

Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributor.author Bataller Català, Alexandre
dc.date.accessioned 2019-01-09T18:36:53Z
dc.date.available 2019-01-09T18:36:53Z
dc.date.issued 2018
dc.identifier.citation Bataller Català, Alexandre 2018 «La princesa i el pèsol» (ATU 704): de les reescriptures escolars a la construcció identitària Estudis de literatura oral popular 7 27 48
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10550/68433
dc.description.abstract Based on Andersen's story 'The princess and the pea', this paper addresses questions that affect the meaning and dissemination of a text that is part of the canon of classical tales and the subject of various discursive analyses. First, we look at how the extreme sensitivity of the protagonist has been interpreted and reflect on the possible misogynistic message of the story. In this regard, we discuss the rewritings of fairy tales proposed by feminist criticism and the appearance of new metafictional stories that engage in an intertextual dialogue with the classics. We also address the presence and current use of tales involving the figure of the princess in schools today. In the context of 'glocalization', which gives visibility to local cultures, we discuss tale type ATU 704 and Catalan versions of this folktale such as 'Tres al·lotes fines'. We show how folk tales are used as an element of collective memory capable of representing the identity. The 'Delicada de Gandia', the hypersensitive legendary heroine in Valencian folk literature, has gone from characterizing a negative quality to becoming a symbol of several aspects of local identity.
dc.language.iso spa
dc.relation.ispartof Estudis de literatura oral popular, 2018, num. 7, p. 27-48
dc.subject Literatura
dc.subject Contes populars
dc.subject Literatura popular
dc.subject Identitat col·lectiva
dc.title «La princesa i el pèsol» (ATU 704): de les reescriptures escolars a la construcció identitària
dc.type journal article es_ES
dc.date.updated 2019-01-09T18:36:54Z
dc.identifier.doi 10.17345/elop201827-46
dc.identifier.idgrec 129270
dc.rights.accessRights open access es_ES

Visualització       (1.370Mb)

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Cerca a RODERIC

Cerca avançada

Visualitza

Estadístiques