Rayuela de visiones imaginarias del flamenco
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Fernández Manzano, Reynaldo
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Aquest document és un/a article, creat/da en: 2008
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The collective imagination has not only caused impact on art and on the spectator but has also changed over time. From literature, intellectuals, composers, researchers, artists until new technologies, have all built a complex of substrates with different intensities that make up the kaleidoscope of artistic visions. This article approaches different visions of flamenco, the social critique of the 98 Generation, a more human side of the romance of Glinka; to new devices, "phono-archaeology" and first photographs of flamenco, focusing on technical and chemicals processes, the world of research: folklore and anthropologists; the gaze of the avant-garde and of Pablo Picasso, and finally to the "founding myth" of flamenco singing "cante jondo" of Falla and Lorca.El imaginario colectivo no sólo ha incidido en el arte y en el espectador sino que también se ha transformado en el tiempo. Desde la literatura, intelectuales, compositores, investigadores, artistas plásticos hasta las nuevas tecnologías, han construido una complejidad de sustratos que permanecen con diferente intensidad y que configuran el calidoscopio de la visión artística. En estas líneas nos aproximamos a distintas visiones sobre el flamenco, la crítica social de la generación del 98; al lado más humano del romanticismo de Glinka; a los nuevos ingenios: "fonoarqueología" y primeras imágenes fotográficas del flamenco, centrándonos en los procesos técnicos y químicos; el mundo de la investigación: folkloristas y antropólogos; la mirada de las vanguardias y de Pablo Picasso y, por último, al "mito fundacional" del cante jondo de Falla y Lorca. |
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