|
The present project aims to make a systematic review of the prosocial
interventions addressed to students before their access to University. The
main purpose is to analyze the proposed prosocial interventions in Primary
Education, and in Secondary education in order to observe the effects
they have in the students’ behaviour. The review has been made considering
19 articles obtained from the data base of Web of Science, Scopus (wos),
Dialnet, ResearchGate and PubMed. The results show the importance of
the intervention in educational settings before university studies throughout
some programmes which promote socio-emotional development and cause
an increase in the prosocial behaviours and social competence; while causing
a decrease in aggressive behaviours, highlighting their influence in the
inter-relationship aggressiveness. These competences support and promote
a positive climate inside the classroom which can be oberved through the
improvements in academic qualifications.El present treball se centra a realitzar una revisió sistemàtica de la literatura,
referent a la intervenció prosocial en estudiants a etapes preuniversitàries.
El principal objectiu és analitzar les propostes d’intervenció prosocial en
Educació Infantil, Primària i Secundària, i observar els efectes que tenen sobre
la conducta. La revisió s’ha fet mitjançant 19 articles obtinguts de la base
de dades Web of Science, Scopus (wos), Dialnet, ResearchGate i PubMed.
Els resultats mostren la rellevància d’intervindre a l’àmbit educatiu preuniversitari
a través de programes que fomenten el desenvolupament socioemocional
que conseqüentment provoquen un augment de les conductes prosocial
i la competència social, i una disminució dels comportaments agressius,
destacant, la seua influència en l’agressió relacional. Aquestes competències
afavoreixen un clima positiu a l’aula que es veu reflectit en unes millores en
les qualificacions acadèmiques.
|