|
This essay presents a reflection on the role that the University Social
Responsibility can play in the construction of a society for all ages, concept
proposed by the United Nations (1995a; 2003) and inspired by the principles
of respect, protection, intergenerational solidarity and inclusion of older
people. For years, the older people represented an excluded and socially
stigmatized minority group. By virtue of the fact that scientific and technological
advances have made it possible to extend life, the progressive increase
in the number of older people worldwide has led to the creation of policies
in favor of the respect and social equality, which slow down the reproduction
and perpetuation of discriminatory or ageist practices that lead to social
exclusion of this group. In this context, the ethical and socially responsible
management, of the university with their environment, it’sa key factor for the
development of fairer societies for all ages.L’assaig presenta una reflexió sobre el rol que pot exercir la responsabilitat
social universitària en la construcció d’una societat per a totes les edats,
concepte proposat per Nacions Unides (1995a; 2003) i inspirat en els principis
de respecte, protecció, solidaritat intergeneracional i inclusió de les persones
majors. Durant uns anys, les persones majors van representar un grup
minoritari exclòs i socialment estigmatitzat. En virtut dels avanços científics
i tecnològics que han permès estendre la vida, el progressiu augment de les
persones majors a nivell mundial ha suscitat la creació de polítiques en favor
del respecte i igualtat social, que frenen la reproducció i perpetuació de pràctiques
discriminatòries o edatistes que deriven en exclusió social d’aquest
col·lectiu. En aquest context, la gestió èticament i socialment responsable de
la universitat amb el seu entorn és un factor clau per al desenvolupament de
societats més justes per a totes les edats.
|