|
This article, supported on a case study, addresses the issue of Social Responsibility
at the University (RSU) in Brazil. Based on the RSU Assessment
Methodology, which seeks to identify the objective evidence on the actions
developed by higher education institutions based on seven indicators of Social
Responsibility (social inclusion, economic and social development, environmental
protection, defense of heritage and cultural memory, defense of
artistic production and defense of sports production and health), the concrete
actions implemented by the Center for Human, Social and Agrarian Sciences
(CCHSA) of the Federal University of Paraíba (UFPB) are analyzed, seeking
to identify, relate and classify the actions developed by that university. It is a
research of exploratory, analytical-descriptive nature, based on bibliographical
and documentary analysis. Although there is no quantitative parameter
that can determine high or low level of social responsibility, the study showed
that the construction of the rsu has been induced by macro legislation that
shapes the policies of evaluation of higher education and micro legislation
that shape the university’s performance in specific areas as was the case of
the resulting actions in the area of worker health. It is visible the creation
of organizational structures that pass operational actions in specific areas,
such as the creation of the Inclusion and Accessibility Committee and the
Coordination of the Environment. There are also efforts to implement innovative
strategies that involve the various actors of the university with interfaces
to the community in which the university is inserted, articulating university
activities such as teaching, research and university extension.Aquest article, basat en un estudi de cas, aborda el tema de la Responsabilitat
Social Universitària (RSU) a Brasil. Sobre la base de la Classificació RSU
Metodologia, que busca identificar l’evidència objectiva sobre les accions
preses per les institucions d’educació superior a partir de set indicadors de
responsabilitat social (inclusió social, el desenvolupament econòmic i social, protecció del medi ambient, de defensa de la propietat i la memòria cultural,
defensa de la producció artística i la defensa de la producció dels esports i la
salut), s’analitzen les accions concretes dutes a terme pel Centre de Ciències
humanes, socials i l’Agricultura (CCHSA) de la Universitat Federal de Paraíba
(UFPB) buscant identificar, relacionar i classificar accions desenvolupades
per la citada universitat. Es tracta d’una investigació exploratòria, descriptiva
i analítica de la literatura i documents d’anàlisi. Tot i que no és un paràmetre
quantitatiu que pot determinar el nivell alt o baix de la responsabilitat social,
l’estudi ens va permetre verificar que la construcció dels RSU ha estat induïda
lleis macro que donen forma a l’avaluació de les polítiques de l’educació
superior i les legislacions que donen forma a l’actuació de la universitat en
àmbits específics com en el cas de les accions resultants en l’àmbit de la salut
dels treballadors. la creació d’estructures organitzatives que passa és visible
accions operatives en àrees específiques, per exemple, la creació d’Inclusió
i Accessibilitat Comitè de Coordinació i Medi Ambient Mitjà. També pren
nota dels esforços per posar en pràctica estratègies innovadores que requereixen
la participació de diversos actors de la universitat i la comunitat en
què es troba la universitat, la vinculació de les activitats universitàries com
l’ensenyament, la investigació i l’extensió universitària.
|