|
The prosociality refers to socially beneficial actions, involving behavior,
emotions and reasoning, and here is proposed a method to carry out an intervention
in educational centers for its promotion through a multilevel strategy
or chain of favors. Background: although there is no specific antecedent of
the proposed method, there are studies about the promotion of prosociality in
school, focused on behavior, emotions or reasoning, and the main antecedent
is the method of prosocial intervention by Robert Roche (Escotorín and
Roche, 2011, Roche, 1999, 1997, Romersi, Martínez-Fernández and Roche, 2011), of the Autonomous University of Barcelona, Spain. Method: the following
is integrated: purpose, objectives, applicability, population and sample,
research design, and copies of the instruments; The research that this
implies is a mixed approach, with a quasi-experimental design, with at least
two groups of students. Expected results: 1. knowledge of the types of conduct,
reasoning and prosocial emotions of the students, before, during and
after the intervention, 2. comparison of the behavior, reasoning and prosocial
emotions for the experimental and control groups and 3. achievements
that can be highly beneficial in terms of cooperation, interpersonal understanding,
empathy and similar variables. Conclusion: the proposed method
allows to monitor in a simple way the evolution and effects of prosociality
in the school institution; The method is expected to be useful for classroom
teachers, supervisors and principals, as well as for undergraduate and graduate
students in social sciences.La prosocialitat es refereix a les accions socialment beneficioses, que
impliquen conducta, emocions i raonament.Ací es proposa un mètode per
a dur a terme una intervenció a centres educatius per a la seua promoció
mitjançant una estratègia multinivell o cadena de favors. Antecedents: encara
que no hi ha un antecedent específic del mètode proposat, hi ha estudis sobre
la promoció de la prosocialitat a l’escola, centrats en la conducta, les emocions
o els raonaments, i el principal antecedent és el mètode d’intervenció
prosocial de Robert Roche (Escotorin i Roche, 2011; Roche, 1999, 1997;
Romersi, Martínez-Fernández i Roche, 2011), de la Universitat Autònoma
de Barcelona, Espanya. Mètode: hi integra el següent: propòsit, objectius,
aplicabilitat, població i mostra, disseny d’investigació, inclosos exemplars
dels instruments; la investigació que això implica és d’enfocament mixt, amb
disseny quasiexperimental, amb almenys dos grups d’estudiants. Resultats
esperables: 1. Coneixement dels tipus de conducta, raonament i emocions
prosocials dels estudiants, abans, durant i després de la intervenció. 2. Comparació
de la conducta, el raonament i les emocions prosocials per als grups
experimentals i de control. 3. Èxits que poden ser altament beneficiosos pel
que fa a cooperació, comprensió interpersonal, empatia i variables similars.
Conclusió: el mètode proposat permet monitorar de manera senzilla l’evolució
i els efectes de la prosocialitat en la institució escolar. S’espera que el
mètode sigaútil per a docents d’aula, supervisors i directors, així com per a
estudiants de pre i postgrau en ciències socials.
|