Mostra el registre complet de l'element
Villamuelas Castro, Jorge
Peiró Velert, Carmen (dir.) Màster en Investigació en Didàctiques Específiques |
|
Aquest document és un/a treball fi de màster, creat/da en: 2019 | |
The aim of the study is the visibility of an educational project, the Brinquedos
Project, to the scientific-educational community, carried out in a small municipality of
the province of A Coruña. This school, during the last fifteen years, has developed a
project that uses traditional Galician games as a guide to educate in values, both to its
students and to the students who visit them.
Through a qualitative research design, the case of the school, the CEIP Mosteiro
de Caaveiro, has been studied, inquiring about its beginnings, its main characteristics
and the repercussion it has on students. To carry out the study, we proceeded to
interview two physical education specialists, the project promoter, Xabi; already retired,
and the current teacher, Carlos. Both offered their personal vision of the project and the
influence it has. Likewise, two groups of students from the last t...
[Llegir més ...]
[-]
The aim of the study is the visibility of an educational project, the Brinquedos
Project, to the scientific-educational community, carried out in a small municipality of
the province of A Coruña. This school, during the last fifteen years, has developed a
project that uses traditional Galician games as a guide to educate in values, both to its
students and to the students who visit them.
Through a qualitative research design, the case of the school, the CEIP Mosteiro
de Caaveiro, has been studied, inquiring about its beginnings, its main characteristics
and the repercussion it has on students. To carry out the study, we proceeded to
interview two physical education specialists, the project promoter, Xabi; already retired,
and the current teacher, Carlos. Both offered their personal vision of the project and the
influence it has. Likewise, two groups of students from the last two years of primary
education were also interviewed. One of them being a group of the school and the other
one belonged to the CEIP Girasoles (pseudonym), an urban school of A Coruña.
The most outstanding results that the study offered are related to the ludiccultural
values that the traditional games themselves carry with them. The idea that
emanates from these games is that they are part of the Galician patrimonial culture and
that they must be known, protected and transmitted. To this end, the school organizes
some visits and sessions of traditional games in which the students of the school playa n
active and responsable role, as leaders, developing key skills and working on the
peaceful resolution of conflicts.
On the other hand, the school, emphasizes the crucial aim of transmitting an
education in values to both groups of students, visitors and natives; focusing on social
or democratic values. Among the most outstanding values, we can mention: noncompetition,
collaboration, non-discrimination, respect, fellowship, equality and
coeducation.
Finally, strenghts and weakness of the Brinquedos Project have been explored
thereof, it can serve as model in action and as a starting point to encourage other schools
to apply similar projects to the one analysed in this study, the projetc of the CEIP
Mosteiro de Caaveiro.El presente estudio tiene como función principal la visibilización de un proyecto
educativo, el proyecto Brinquedos, a la comunidad científico-educativa, llevado a cabo
en un pequeño municipio de la provincia de A Coruña. En este centro, durante los
últimos quince años se ha llevado a cabo un proyecto que utiliza los juegos tradicionales
gallegos como vehículo para educar en valores, tanto a su alumnado, como al alumnado
que le visita.
A través de un diseño cualitativo de investigación, se ha estudiado el caso de
este centro, el CEIP Mosteiro de Caaveiro, indagando acerca de su origen, sus
características principales y la repercusión que tiene en el alumnado. Para la realización
del estudio, se procedió a entrevistar a dos profesores especialistas de educación física,
el promotor del proyecto, Xabi; ya jubilado, y el actual docente y encargado del mismo,
Carlos. Ambos nos ofrecieron su visión personal del proyecto y la influencia que tiene.
Asimismo, también se entrevistaron, esta vez de manera grupal, a dos grupos de
alumnado del último ciclo de educación primaria; uno perteneciente al propio centro, y
otro perteneciente al CEIP Girasoles (pseudónimo), un centro urbano de la ciudad de A
Coruña.
Los resultados más destacados que nos ofreció el estudio están relacionados con
los valores lúdico-culturales que los propios juegos tradicionales llevan consigo. La idea
que emana de estos juegos es la de que son parte de la cultura patrimonial gallega y que
debe conocerse, protegerse y transmitirse. Para ello, el centro realiza unas visitas y unas
sesiones de juegos tradicionales en las que el alumnado del centro, juega un papel activo
y responsable, como monitor de la sesión, desarrollando competencias clave y
trabajando en la resolución pacífica de conflictos.
Por otro lado, desde el centro, se hace hincapié en transmitir a ambos grupos de
alumnado, tanto visitante como autóctono en la educación en valores; centrándola en
valores sociales o democráticos. Entre los más destacados podemos mencionar: la no
competición, la colaboración, la no discriminación, el respeto, el compañerismo, la
igualdad y la coeducación.
Finalmente, se han explorado las fortalezas, así como las debilidades del
proyecto Brinquedos, de modo que pueda servir como modelo en acción y punto de
partida para que otros centros escolares puedan aplicar proyectos similares al del CEIP
Mosteiro de Caaveiro.
|
|
Veure al catàleg Trobes |