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The Spanish pianist José Iturbi enhanced his international popularity thanks to his participation in seven Metro Goldwyn Mayer films between 1943 and 1949. In these films, mainly of the musical genre, Iturbi -who always played himself- acted with renowned stars such as Judy Garland and Gene Kelly. This article is not intended to comment on the acting or repertoire of the Valencian pianist. Rather, it is based on a different approach: through the use of a number of fragments, it aims to analyze how visual codes of the cinematographic musical of that time (spectacular, irreal, formal rupture and narrative, etc.) were applied to the interpretation of pieces by composers such as Liszt or Rachmaninov. The selected scenes belong to two of Iturbi's films, Anchors aweigh (1945) and Holiday in Mexico (1946), both magnificently directed by the same filmmaker: George Sydney. Alongside the analysis, this work puts forward an explanation of how the influences that Sydney used to create those innovative images in filming this repertoire originated. In short, the study of these scenes allows us to witness a different way of transmitting concert music visually. Finally, I discuss how these fragments may have influenced subsequent audiovisual arts, different from the classic American musical.El pianista español José Iturbi multiplicó su popularidad internacional gracias a su participación en siete películas de la Metro Goldwyn Mayer entre 1943 y 1949. En estos filmes, mayoritariamente adscritos al género musical, Iturbi –que siempre se interpretaba a sí mismo- actuó con figuras de la envergadura de Judy Garland o Gene Kelly. En este artículo no se pretende comentar la calidad interpretativa o el repertorio del pianista valenciano. Esta propuesta se basa en un enfoque diferente: se pretende analizar, a través de diferentes fragmentos, la aplicación de los códigos visuales del musical cinematográfico de aquella época (espectacularidad, irrealidad, ruptura formal y narrativa, etc.) a la interpretación de piezas de autores como Liszt o Rachmaninov. Las escenas seleccionadas pertenecen a dos de sus películas, Levando anclas (1945) y Festival en Méjico (1946), dirigidas, de forma significativa, por el mismo cineasta: George Sydney. Junto al análisis, se ofrece una propuesta de explicación del origen de las influencias que Sydney utiliza para crear esas imágenes innovadoras en la filmación de este repertorio. En definitiva, el estudio de estas escenas permite constatar una forma distinta de transmitir visualmente la música de concierto. Por último, se propone un breve comentario sobre la influencia que estos fragmentos ejercieron en audiovisuales posteriores, diferentes al musical clásico americano.
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