|
Aesthetic issues of music are relevant in music education research,
but other elements linked to social sciences also play a central role, such as
relationships among classmates, dyadic interactions between students and
teachers, impact of cultural capital in classroom situations, and so on. In this
regard, research design for music education should propose an iterative
interaction between theoretical foundations and complex real-world situations
in order to educators and researchers may be able to undertake educational
activities that are grounded theoretically, contrasted empirically as well as they
are reproducible. In this study, we will construct an interdisciplinary and
holistic research design for music education. The constant comparative method,
which is linked to grounded theory, is applied in order to construct a structural
design. Results have defined an interdisciplinary and holistic research design
because mixed research methods are used for analysing music education
phenomena from complex thinking, valuing the relevance of sociocultural
milieu. In conclusion, the proposed structural design is appropriate for music
education because, in theoretical terms, it involves a hermeneutic circle between
epistemological bases and broad-based, complex and critical real-world
situations in the field of music education.Los temas estéticos de la música son relevantes en la investigación
de la educación musical, pero otros elementos vinculados a las ciencias sociales
también desempeñan un papel central, como las relaciones entre compañeros
de clase, las interacciones diádicas entre estudiantes y profesores, el impacto del
capital cultural en situaciones de clase, etc. En este sentido, el diseño de una
investigación para la educación musical debe proponer una interacción iterativa
entre los fundamentos teóricos y las situaciones complejas del mundo real, para
que los educadores e investigadores puedan emprender actividades educativas
fundamentadas teóricamente, contrastadas empíricamente y reproducibles. En
este estudio, construiremos un diseño de investigación interdisciplinar e
integral para la educación musical. El método comparativo constante, que está vinculado a la teoría fundamentada, se aplica para construir un diseño
estructural. Los resultados han definido un diseño de investigación holística e
interdisciplinar, porque se utilizan métodos de investigación mixtos para
analizar los fenómenos de la educación musical desde el pensamiento complejo,
valorando la relevancia del medio sociocultural. En conclusión, el diseño
estructural propuesto es apropiado para la educación musical porque, en
términos teóricos, implica un círculo hermenéutico entre las bases
epistemológicas y relevantes, situaciones del mundo real complejas y críticas en
el campo de la educación musical.
|