Mostra el registre parcial de l'element
dc.contributor.author | Angel-Alvarado, Rolando | es |
dc.contributor.author | Wilhelmi, Miguel R. | es |
dc.contributor.author | Belletich, Olga | es |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T07:25:51Z | |
dc.date.available | 2019-09-16T07:25:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | es |
dc.identifier.citation | Angel-Alvarado, Rolando ; Wilhelmi, Miguel R. ; Belletich, Olga. Holistic Architecture for Music Education: A research design for carrying out empiric and interdisciplinary studies in didactics of music. En: Itamar, revista de investigación musical, 2019, Número 5: 335-357 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10550/71515 | |
dc.description.abstract | Aesthetic issues of music are relevant in music education research, but other elements linked to social sciences also play a central role, such as relationships among classmates, dyadic interactions between students and teachers, impact of cultural capital in classroom situations, and so on. In this regard, research design for music education should propose an iterative interaction between theoretical foundations and complex real-world situations in order to educators and researchers may be able to undertake educational activities that are grounded theoretically, contrasted empirically as well as they are reproducible. In this study, we will construct an interdisciplinary and holistic research design for music education. The constant comparative method, which is linked to grounded theory, is applied in order to construct a structural design. Results have defined an interdisciplinary and holistic research design because mixed research methods are used for analysing music education phenomena from complex thinking, valuing the relevance of sociocultural milieu. In conclusion, the proposed structural design is appropriate for music education because, in theoretical terms, it involves a hermeneutic circle between epistemological bases and broad-based, complex and critical real-world situations in the field of music education. | en_US |
dc.description.abstract | Los temas estéticos de la música son relevantes en la investigación de la educación musical, pero otros elementos vinculados a las ciencias sociales también desempeñan un papel central, como las relaciones entre compañeros de clase, las interacciones diádicas entre estudiantes y profesores, el impacto del capital cultural en situaciones de clase, etc. En este sentido, el diseño de una investigación para la educación musical debe proponer una interacción iterativa entre los fundamentos teóricos y las situaciones complejas del mundo real, para que los educadores e investigadores puedan emprender actividades educativas fundamentadas teóricamente, contrastadas empíricamente y reproducibles. En este estudio, construiremos un diseño de investigación interdisciplinar e integral para la educación musical. El método comparativo constante, que está vinculado a la teoría fundamentada, se aplica para construir un diseño estructural. Los resultados han definido un diseño de investigación holística e interdisciplinar, porque se utilizan métodos de investigación mixtos para analizar los fenómenos de la educación musical desde el pensamiento complejo, valorando la relevancia del medio sociocultural. En conclusión, el diseño estructural propuesto es apropiado para la educación musical porque, en términos teóricos, implica un círculo hermenéutico entre las bases epistemológicas y relevantes, situaciones del mundo real complejas y críticas en el campo de la educación musical. | es |
dc.subject | Música | es |
dc.subject | Arte | es |
dc.title | Holistic Architecture for Music Education: A research design for carrying out empiric and interdisciplinary studies in didactics of music | es |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.subject.unesco | UNESCO::PEDAGOGÍA | es |
dc.type.hasVersion | VoR | es_ES |