|
The main objective of this research is to know the sports referents, both male and female, acquired by the students in the Primary Education stage; at the same time that find out the sports to which these referents are associated. The sample consisted of a total of 194 students (104 children and 90 girls), from the six Primary courses, from a public school located in a district of Valencia. The instrument used has been a card, prepared ad hoc, in which the masculine and feminine referents that the students know, and the sport practiced by these athletes are collected. The software SPSS 22.0 was used for the statistical analysis. The results show the predominance of male sports referents exclusively, compared to the female referents or both sexes, being the female referents very scarce. It is noteworthy that a high percentage of primary school students claims to have no sporting references: neither male nor female. And the sport of which more references of athletes are made is soccer. The results obtained show the need to make women's sport visible in schools and particularly in the area of Physical Education, so that in this way students can also identify with feminine references, especially girls; contributing in this way to achieve one of the general objectives of Primary and Secondary Education that is to know, understand and respect the equal rights and opportunities of men and women.El objetivo principal de esta investigación es conocer los referentes deportivos, tanto masculinos como femeninos, que adquiere el alumnado en la etapa de Educación Primaria; a la vez que averiguar los deportes a los cuales van asociados dichos referentes. La muestra estuvo formada por un total de 194 discentes (104 niños y 90 niñas), de los seis cursos de Primaria, de un centro escolar público situado en una pedanía de Valencia. El instrumento utilizado ha sido una ficha, elaborada ad hoc, en la que se recogen los referentes masculinos y femeninos que conoce el alumnado, y el deporte que practican estos deportistas. Para el análisis estadístico se utilizó el software SPSS 22.0. Los resultados muestran el predominio de referentes deportivos masculinos exclusivamente, frente a los referentes femeninos o de ambos sexos, siendo los referentes femeninos muy escasos. Es de destacar que un elevado porcentaje del alumnado de Primaria afirma no tener referentes deportivos: ni masculinos, ni femeninos. Y el deporte del cual se realizan más referencias de deportistas es el fútbol. Los resultados obtenidos evidencian la necesidad de visibilizar el deporte femenino en los centros educativos y particularmente en el área de Educación Física, para que de este modo el alumnado pueda identificarse también con referentes femeninos, sobre todo las niñas; contribuyendo de este modo a alcanzar uno de los objetivos generales de la Educación Primaria y Secundaria que es conocer, comprender y respetar la igualdad de derechos y oportunidades de hombres y mujeres.
|